اعتماد به نفس

چرا بعضی از ما از کمبود اعتماد به نفس رنج می بریم؟






 

کمبود اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس دلایل فراوانی دارد. این معضل می تواند بسیار تضعیف کننده باشد و مانع رسیدن ما به اهدافمان شود. اگر از عدم اعتماد به نفس رنج بکشیم و به توانمندی هایمان شک داشته باشیم، زندگی مان دچار محدودیت های بسیاری می شود و ممکن است مضطرب یا افسرده شویم.

ممکن است ما در حوزه هایی از زندگی اعتماد به نفس داشته باشیم و در حوزه هایی نه. به عنوان مثال شاید یک دونده یا آشپز با اعتماد به نفس باشیم اما موقع معاشرت با دیگران، صحبت تلفنی با کسی که نمی شناسیم یا داخل اتاقی پر از آدم های مختلف شدن، اعتماد به نفسمان را از دست بدهیم.

در هر صورت کمبود اعتماد به نفس مشکلی است که اگر حل شود کیفیت زندگی افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

مهم ترین نشانه های کمبود اعتماد به نفس شامل موارد زیر هستند:

  • اجتناب از انجام بعضی کارهای خاص به دلیل شک به توانمندی ها
  • اضطراب
  • افسردگی
  • پنهان کردن کمبود اعتماد به نفس با پنهان کردن احساسات واقعی
  • آرام و ناواضح صحبت کردن
  • بیش از حد بلند صحبت کردن یا دادکشیدن به منظور با اعتماد به نفس به نظر رسیدن

دلیل کمبود اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس دلایل متعددی دارد. ژنتیک، عوامل محیطی، اتفاقات منفی در دوران کودکی و… می توانند در بزرگسالی تبدیل به عدم اعتماد به نفس شوند. از جمله مهم ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه مداوم

هر انسانی استعدادهای مخصوص به خودش را دارد. گاهی اوقات والدین استعداد واقعی فرزندشان را پیدا نمی کنند و انتظاراتی غیرواقعی از او دارند.

آن ها مدام او را با دیگران مقایسه می کنند و تصور می کنند که این مقایسه موجب بهبود عملکرد فرزند می شود. اما واقعیت این است که مقایسه کاملاً بی فایده است و فقط می تواند به شکستن اعتماد به نفس منجر شود.

انتقاد بیش از حد

بعضی والدین و معلم ها برای ارتقای رفتار کودکان و آموزش آن ها از انتقاد استفاده می کنند. اگر چه انتقاد می تواند موجب تغییر عملکرد شود اما ممکن است به ایجاد حس ناامنی در کودک ختم شود.

ممکن است کودکان از ترس شکست و انتقاد دیگر تلاش نکنند. به منتقد اصلی خودشان تبدیل شوند و اعتماد به نفسشان را از دست بدهند.

 

کمبود مهارت

بعضی افراد در انجام بعضی کارها کاملاً اعتماد به نفس دارند و موقع انجام کارهای دیگری شدیداً مضطرب می شوند. به عنوان مثال ترس از سخنرانی در جمع یک اضطراب شایع است. اگر کودکان در سن پایین مهارت صحبت کردن در جمع را به دست نیاورند، این احتمال وجود دارد که در بزرگسالی اعتماد به نفس این کار را نداشته باشند.

حمایت بیش از حد

گاهی اوقات عدم اعتماد به نفس ریشه در حمایت بیش از حد از جانب والدین دارد. کودکانی که همیشه در انجام کارها از جانب پدر و مادر پشتیبانی می شوند، هیچ وقت یاد نمی گیرند که مستقل عمل کنند و اعتماد به نفس لازم  و کافی را برای برنامه ریزی، تصمیم گیری و کشمکش های احتمالی ندارند.

آسیب های جسمی و روانی

کودکی دوران خیلی مهمی است. شخصیت ما انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد. کودکی که مورد سوء استفاده جسمی، جنسی یا روانی قرار بگیرد، نمی تواند برای خودش ارزش قائل بشود، توانایی ها و استعدادهای خودش را باور کنند و در بزرگسالی با اعتماد به نفس بالا زندگی کند. مگر این که خیلی زود وارد فرایند روان درمانی شود.

در ادامه مطالعه مقاله تقویت اعتماد به نفس را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های غلبه بر کمبود اعتماد به نفس ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “چرا بعضی از ما از کمبود اعتماد به نفس رنج می بریم؟

  1. علی رضا گفت:

    من نمیتونم توی جمع خوب حرف بزنم و دست و پامو گم میکنم. اینم به خاطر کمبود اعتماد به نفسه؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکن است دلیل این وضعیت شما کمبود اعتماد به نفس باشه. گاهی هم نوعی از اضطراب که در روانشناسی به اون می گیم “ترس از سخنرانی در جمع” منجر به این حالت می شه. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم روانشناسی برای حل مشکل شما راهکارهای بسیاری وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *