آیدانیتو > پشیمانی از طلاق
مشکلات بعد از طلاق

پشیمانی از طلاق






 


پشیمانی از طلاق

کسانی که قصد جدایی دارند و فکر می کنند که هیچ راهی جز جدایی ندارند، در طول زمان می توانند درک کنند که واقعاً تصمیم درستی گرفته اند یا نه. بعضی آمارها نشان می دهند که افراد ممکن است بعد از مدتی پشیمانی از طلاق را تجربه کنند.

ممکن است در اولین روزها و ماه های بعد از طلاق افراد احساس رضایت زیاد و ناگهانی ای داشته باشند اما باید دید که آیا این احساس پنج سال یا ده سال بعد هم پا برجا می ماند؟ آیا ممکن است زن یا مرد فکر کند که ای کاش برای ماندن با همسرش تلاش بیشتری کرده بود؟ بله نتایج پژوهش ها نشان می دهند که ممکن است.

دلایل پشیمانی از طلاق

پشیمانی طلاق می تواند علت متعددی داشته باشد و بدون شک به همسران، رابطه آن ها و نوع طلاقشان بستگی دارد. اما معمولاً مهم ترین دلایل پشیمانی از طلاق شامل موارد زیر هستند:

تأثیرات اقتصادی

تأثیرات اقتصادی طلاق می توانند بسیار شدید و آسیب زا باشند. در شرایطی که زن و مرد هر دو کار بکنند و با همکاری همدیگر نیازهای اقتصادی خانه و خانواده را رفع کنند، یا در صورتی که یکی از همسران وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد و مثلاً خانه و ماشین به نام او باشد، زندگی بعد از طلاق می تواند برای یکی یا هر دو سخت تر شود. این نوع پشیمانی مخصوصاً در زنان که کمتر از مردان استقلال اقتصادی دارند دیده می شود.

فرزندان طلاق

زوج هایی که فرزند دارند بعد از طلاق شاهد آثار طلاق بر فرزندانشان هستند. فرزندان طلاق ممکن است از نظر جسمی و روانی آسیب های جدی ببینند. اختلالات روانی، بیماری های جسمی، مشکلات عاطفی و رابطه ای با والدین و کاهش عملکرد مثبت تحصیلی در بسیاری از فرزندان طلاق دیده می شود و مشاهده این علائم و نشانه ها می تواند منجر به پشیمانی از طلاق در والدین شود.

تأثیر طلاق بر رابطه بعدی

بعضی متخصصان اعتقاد دارند که برای بازگشت سلامت روانی بعد از طلاق به سه سال زمان نیاز است. اما گاهی اوقات افراد یک تا دو سال بعد از طلاق دوباره ازدواج می کنند. عواملی مثل تنهایی، مشکلات اقتصادی و تلاش برای فراموش کردن همسر سابق، می توانند دلایل ازدواج دوباره باشند. در واقع افراد در این موقعیت به جای تمرکز بر درمان خودشان بر یک رابطه جدید تمرکز می کنند.

اگر آدم هایی که از همسرشان جدا می‌شوند مشکلات ناشی از رابطه قبلی را حل نکنند و دوباره ازدواج کنند، همان مشکلات را با خودشان به رابطه جدید می برند و یک بار دیگر سرخورده می شوند. در چنین وضعیتی ممکن است زن یا مرد تصور  کند که بهتر بود در همان ازدواج باقی می ماند و هرگز جدا نمی شد.

تأثیر دوری بر احساس نسبت به همسر سابق

دوری می تواند موجب دلتنگی شود. بعضی افراد هر چه بیشتر از کسی که آن ها را آزار داده دورتر می مانند، او در نظرشان جذاب تر می شود. مخصوصاً اگر بعد از جدایی با افراد جدیدی آشنا شوند که در مقایسه با همسر سابقشان هیچ جذابیتی ندارند.

به طور کلی می توان گفت که در بعضی موارد پشیمانی از طلاق ممکن است بسیار دردناک باشد، مخصوصاً در شرایطی که فرد تأثیر طولانی مدت طلاق را بر فرزندانش ببیند. مسلماً طلاق می تواند در مواردی مثل اعتیاد همسر یا وقوع خشونت خانگی تنها انتخاب باشد. اما گاهی اوقات بهتر است همسران با آگاهی بیشتری دست به این کار بزنند تا در آینده گرفتار پشیمانی بعد از طلاق نشوند.

در ادامه مطالعه مقاله «مشکلات بعد از طلاق» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط بعد از طلاق و پشیمانی از طلاق، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *