آیدانیتو > نقش والدین در کنکور فرزندان
جوانان, نوجوان

نقش والدین در کنکور فرزندان





 

نقش والدین در کنکور فرزندان

شاید در میان اطرافیان یک نوجوان کنکوری ، هیچ‌کس به اندازه‌ی والدین او در موفقیت یا عدم موفقیتش نقش تأثیرگذاری نداشته باشند. معمولاً نوجوانان با خانواده‌شان زندگی می‌کنند و در سال مهم و سرنوشت‌ساز کنکور در کنار پدر و مادر و سایر اعضای خانواده هستند.
به همین دلیل محیط خانه، روابط بین اعضای خانواده و برخورد والدین قبل و بعد از کنکور بسیار مهم است. در این مقاله به نکاتی به عنوان نقش والدین در کنکور فرزندان می‌پردازیم که رعایت آن‌ها از جانب پدر و مادر، احتمال موفقیت کنکوری‌ها را بالا می‌برد:

محیط خانه را آرام نگه دارید

فرزند شما نمی‌تواند در یک خانه‌ی پرسروصدا با تمرکز درس بخواند. شما باید با او همکاری کنید و در خانه، محیط ساکت و آرامی را برایش فراهم کنید. سعی کنید در سال کنکور کمتر مهمان دعوت کنید، صدای تلویزیون را کم کنید و از ایجاد مشاجره و تنش و صداهای اضافه‌ای که ممکن است حواس فرزندتان را پرت کند جلوگیری کنید.

فرزندتان را با هیچ‌کس مقایسه نکنید

فرزند شما یک انسان منحصربه‌فرد است و توانایی‌ها، استعدادها و خصوصیات مخصوص به خودش را دارد. نباید او را با سایر کنکوری‌ها در میان دوستان و فامیل مقایسه کنید و با این مقایسه اعتمادبه‌نفسش را کاهش دهید.
 مقایسه‌ی شما فقط فرزندتان را مضطرب می‌کند و تمرکز را از او می‌گیرید شما باید او را تشویق کنید و به او این اطمینان را بدهید که فارغ از نتیجه‌ی کنکور به توانایی‌هایش ایمان دارید.

مراقب تغذیه‌ی فرزندتان باشید

یک رژیم غذایی مناسب بر عملکرد مثبت همه‌ی ارگان‌های بدن از جمله مغز تأثیر می‌گذارد. مواد غذایی مفید حافظه را تقویت می‌کنند و موجب کاهش استرس می‌شوند.
خوردن صبحانه اثر قابل توجهی در یادگیری دروس دارد. بهتر است والدین یک نوجوان کنکوری به این موضوع توجه کنند که فرزندشان حتماً هر روز صبحانه بخورد. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان و غلات به خصوص انواع سبوس‌دار آن‌ها در صبحانه، عملکرد حافظه را ارتقا می‌دهند.
همچنین وجود پروتئین در این وعده مانند شیر و پنیر توانایی فرد را در یادگیری افزایش می‌دهد. با استفاده از گروه نان، غلات، گوشت، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات به میزان کافی، تمام نیاز‌های فیزیولوژیک نوجوان برآورده می‌شوند. مراقب باشید که فرزندتان از مصرف قندهای ساده مثل قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات دوری کند. این خوراکی‌ها موجب بالارفتن ناگهانی قند خون می‌شوند و بی‌حوصلگی و خستگی و سردرد را به دنبال دارند. البته خوردن شکلات تلخ در صورتی که فرد در خوردن آن زیاده‌روی نکند مشکل ساز نیست و حتی می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند.

مراقب برنامه‌ی خواب فرزندتان باشید

خواب باکیفیت و کافی تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش اضطراب، افزایش تمرکز و افزایش یادگیری دارد. مراقب باشید که فرزندتان حتماً هر شب ۶ تا ۸ ساعت بخوابد.
برای اینکه او خواب خوب و آرامی داشته باشد می‌توانید قبل از خواب یک لیوان شیر به او بدهید. نوشیدن شیر قبل از خواب معمولاً خواب آرامی را به دنبال دارد. خواب کافی مخصوصاً شب قبل از امتحان کنکور بسیار مهم است.

 

از فرزندتان بخواهید که شب قبل از امتحان زودتر بخوابد. کم‌خوابی موجب افزایش استرس و کاهش تمرکز می‌شود.

به فرزندتان عشق بدون قیدوشرط بدهید

شما به عنوان والدین باید عاشقانه فرزندتان را دوست داشته باشید و میزان این دوست داشتن نباید هیچ وابستگی‌ای به نتیجهکنکور داشته باشد.
این حس را به فرزندتان منتقل کنید که قطعاً از موفقیت او خوشحال خواهید شد اما کنکور معنای زندگی نیست و در صورتی که او نتواند در رشته یا دانشگاه مورد علاقه‌اش قبول شود زندگی به پایان نرسیده است. شرایط مساعدی را برای درس خواندن او فراهم کنید و به او بگویید که در این مسیر در کنارش هستید.

در مورد کنکور اطلاعات کسب کنید

در مورد تعداد و محتوای منابعی که فرزندتان باید مطالعه کند اطلاعات کسب کنید. در زمینه‌ی روش‌های مطالعه، تست‌زنی، مرور مطالب و شیوه‌های تقویت حافظه آگاه باشید.
در این صورت فرزندتان را بهتر درک خواهید کرد. اگر حس می‌کنید که او در برنامه‌ریزی برای درس خواندن مشکل دارد، در صورت امکان حتماً همراه با او از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

به فرزندتان در مدیریت استرس کمک کنید

اکثر کنکوری‌ها کم یا زیاد استرس را تجربه می‌کنند. استرس داشتن در مواجهه با اتفاقات مهم زندگی کاملاً طبیعی است اما گاهی اوقات استرس قبل از کنکور بیش‌ازحد می‌شود و عملکرد مثبت فرد را کاهش می‌دهد.
در مورد تکنیک‌های مدیریت استرس اطلاعات کسب کنید و این اطلاعات را به فرزندتان منتقل کنید. رابطه‌ی دوستانه‌ای با فرزندتان برقرار کنید و اجازه بدهید که درباره‌ی نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش با شما صحبت کند. اگر می‌بینید که استرس او به‌هیچ‌عنوان قابل کنترل نیست و با علائم جسمی خطرناکی همراه شده است همراه با او به یک متخصص مراجعه کنید.

 

به برنامه‌های تفریحی توجه کنید

درست است که یک نوجوان کنکوری در سال کنکور وقتش را بیشتر از هر چیزی برای درس خواندن صرف می‌کند اما او هم مثل هر انسان سالم دیگری نیاز به استراحت و تفریح دارد.
گاهی اوقات برای او برنامه‌ی تفریحی درنظر بگیرید. مثلاً آخر هفته به طبیعت بروید، بیرون غذا بخورید، با او فیلم تماشا کنید و اجازه بدهید که گاهی با دوستانش معاشرت کند.

اگر فرزندتان در کنکور موفق نشد، او را سرزنش نکنید

همان‌طور که گفتیم عشق شما به فرزندتان باید بی‌قیدوشرط باشد. انسان‌ها همیشه در امتحانات مختلف زندگی موفق نمی‌شوند.
کنکور هم یک امتحان است و موفقیت همه در آن امکان‌پذیر نیست. اگر فرزندتان رتبه‌ی خوبی کسب نکرد یا نتوانست به دانشگاه مورد‌علاقه‌اش راه پیدا کند، به‌هیچ‌عنوان او را سرزنش نکنید. بلکه این اطمینان را به او بدهید که چیزی از جایگاهش نزد شما کم نشده است، فرصت دارد که عدم موفقیتش را جبران کند و شما در هر صورت حمایتش می‌کنید.
آنچه بسیار اهمیت دارد این است که پدر و مادرها باید در همه‌ی مراحل آمادگی برای کنکور و بعد از این امتحان قوت قلب فرزندانشان باشند. اما توجه به این نکته هم مهم است که سلامتی و شادی فرزند شما از کنکور مهم‌تر است.

مشاوره کنکور در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو، با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.
کنکور یکی از مهم ترین مباحث مشاوره تحصیلی است. در مشاوره کنکور، مخاطب می تواند در مورد برنامه ریزی درسی، مهارت ها و روش های کارآمد مطالعه، شیوه های تست زنی، بهترین منابع کنکور، برنامه ریزی درسی و ….اطلاعات کسب کنند.
شما به عنوان والدین یک نوجوان کنکوری بهتر است از مشاوره کنکور استفاده کنید تا به طور کامل در جریان مسیری که فرزندتان تا رسیدن به روز امتحان کنکور طی می کند، باخبر باشید.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

مشاوره روانشناسی یکی دیگر از خدمات مهم و پرتماس مشاوره ای در آیدانیتو است. کنترل استرس موضوعی است که در این مشاوره قرار می گیرد. استرس یکی از بزرگ ترین معضلات کنکوری ها است. نوجوانان کنکوری و والدین شان می توانند در تماس با مشاوران آیدانیتو، بهترین روش های مدیریت استرس را یاد بگیرند.
در این مقاله به موضوع نقش والدین در کنکور پرداختیم. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مدیریت استرس کنکور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
فرزند شما به تازگی درس خواندن برای کنکور را آغاز کرده است؟ در آستانه امتحان مهم و سرنوشت ساز کنکور است؟ نگرانش هستید؟ می خواهید به درستی همراهی اش کنید؟ سلامت و موفقیت او برایتان اهمیت دارد؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *