زندگی مشترک, مهارت های ارتباطی, مهارت های زندگی

مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی





 

 

مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی

آیا شما یکی از آن افرادی هستید که آنقدر زندگی شلوغی دارند که گاهی اوقات چندین کار را با هم انجام می دهند؟

شاید شما گاهی اوقات تلاش می کنید به درد و دل های یک دوست گوش بدهید اما در همان لحظه ده مسئله دیگر ذهنتان را درگیر کرده. مسائلی مثل: «امشب برای شام باید چه غذایی بخوریم؟»، «آیا در خانه را موقع خروج قفل کردم؟»، «فردا در محل کار چه کارهایی را باید انجام بدهم؟» و….

بسیاری از ما آنقدر در زندگی دغدغه ها و درگیری های فکری زیادی داریم که به ندرت می توانیم در تعامل با دیگران یک شنونده فعال باشیم، در لحظه زندگی کنیم و همه حواسمان متوجه طرف مقابل باشد.

بسیاری از مراجعان در جلسات مشاوره خانواده اعتراف می کنند در ارتباط با همسرشان مشکلات زیادی دارند. و یکی از بزرگ ترین مشکلات این است که شنونده خوبی برای همسرشان نیستند.  

گوش دادن یکی از اولین چیزهایی است که بسیاری از زنان و مردان، در زندگی مشترک، از همسرشان انتظار دارند. این مهارت در جهت ارتقا کیفیت زندگی مشترک، نقش پررنگی دارد و خوشبختانه قابل یادگیری است.

در این مقاله به روش هایی برای تقویت مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی می پردازیم:

وقتی همسرتان صحبت می کند، روبه‌روی او بنشینید

وقتی روبروی همسرتان باشید، توجه تان به او بیشتر می شود. اگر هر دو روی یک مبل نشسته اید و همسرتان شروع به صحبت می کند، بدنتان را به سمت او بچرخانید و به صورت  او نگاه کنید.

به چشمان همسرتان نگاه کنید

همه توجه و حواستان را به همسرتان بدهید. به چشمان او نگاه کنید و با نگاه و حالت بدنتان، این پیام را به او منتقل کنید که با همه وجود به او گوش می دهید.

با تشویق های کلامی و غیرکلامی، ثابت کنید که به او گوش می دهید

با حرکاتی مثل تکان دادن سر به بالا و پایین و جملاتی مثل «درست  است» ، « که این طور» ، «بله، می فهمم» و….نشان دهید که شنونده همسرتان هستید.

در صحبت های همسرتان وقفه ایجاد نکنید

اجازه بدهید صحبت های همسرتان تمام بشوند، بعد واکنش نشان بدهید. اگر می خواهید چیزی بگویید، اول یک نفس عمیق بکشید تا اگر عصبانی هستید کمی آرام بشوید و بعد ادامه بدهید.

مدام به پاسخی که می خواهید بدهید فکر نکنید

بسیاری از ما وقتی در حال گفت و گو با کسی هستیم، آنقدر به پاسخی که می خواهیم به او بدهیم فکر می کنیم که نمی شنویم فرد مقابلمان دقیقاً چه می گوید. وقتی همسرتان دارد صحبت می کند، قضاوت ها را کنار بگذارید و فقط گوش بدهید.

برای ارتقای مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی ، این تکنیک ها را تمرین کنید. روبروی همسرتان بنشینید، به چشمانش نگاه کنید و از او بخواهید که مشکلات و دغدغه هایش را با شما سهیم شود.

نفس عمیق بکشید و به مشکلی که برای شما توصیف می کند گوش بدهید بعد به او بازخورد نشان بدهید و بپرسید که آیا دست متوجه منظور او شده اید یا نه؟ گوش دادن واقعی به همسر آرامش همسرتان را افزایش می دهد، صمیمیت را بیشتر می کند و با هم فکری و مشورت، سلامت رابطه ارتقا پیدا می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «مشکلات زناشویی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های زندگی زناشویی، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *