مهاجرت به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان






 


مهاجرت کاری به آلمان

آلمان به عنوان پنجمین کشور مورد علاقه مردم جهان برای مهاجرت شناخته شده است. دلیل این رتبه، اقتصاد پررونق، سیستم آموزشی با کیفیت و فرصت های شغلی زیاد این کشور است. هر ساله افرادی از سراسر جهان با اهداف مختلف و روش های مختلف به این کشور مهاجرت می کنند. در این مقاله تلاش کرده ایم که به شرایط، مراحل و مدارک لازم برای مهاجرت کاری به آلمان بپردازیم:

شرایط مهاجرت کاری به آلمان

کشور آلمان با کمبود کارگران ماهر و افراد متخصص روبه رو است. در نتیجه کارفرمایان آلمانی همیشه به دنبال استخدام مهندس ها، متخصصان IT، متخصصان حوزه پزشکی و پیراپزشکی و دیگر افراد حرفه ای هستند.

به همین دلیل یکی از شایع ترین روش های مهاجرت به این کشور، مهاجرت کاری است. مراحل مهاجرت کاری به آلمان به صورت زیر است:

  • پیدا کردن کاری در آلمان که افراد غیرآلمانی را بپذیرد
  • تقاضای ویزای کاری آلمان
  • مهاجرت به آلمان و دریافت اجازه کار و اقامت از طریق کار

علاوه بر این مراحل، برای اخذ اجازه کار در آلمان، کارفرما و کسی که قصد کارکردن در آلمان دارد باید موارد زیر را ثابت کند:

  • کارفرما با کمبود کارگر یا کارمند آلمانی یا اروپایی مواجه است و قصد دارد جای خالی آن ها را با افرادی خارج از اتحادیه اروپا پر کند.
  • متقاضی کار، از نظر محیط کاری و حقوق دریافتی، شرایطی مشابه دیگر کارگران یا کارمندان آلمانی خواهد داشت.
  • متقاضی کار تجربه تحصیلی و کاری مورد نیاز را برای شغل مورد نظر دارد.
  • شرکت یا مؤسسه ای که متقاضی را استخدام می کند از همه الزامات قانونی کشور آلمان پیروی می کند.

به عنوان یک کارگر یا کارمند در آلمان، شما می توانید تا هر زمانی که مجوز کارتان مشخص کرده، در این کشور کار کنید. اگر کار فرمای شما تمایل دارد که با وجود نزدیک شدن به انقضای مجوز کار، به کارتان ادامه بدهید. می توانید برای تقاضای افزایش زمان اقامت موقت تان اقدام کنید.

ویزا جست و جوی کار در آلمان (Job Seeker)

ویزای جست و جوی کار در آلمان این فرصت را برای فرد متقاضی فراهم می‌کند تا در صورت برخورداری از شرایط مناسب مثل تحصیلات مناسب و کافی، سابقه کاری مرتبط و دانش انگلیسی و آلمانی، وارد کشور آلمان بشود، شش ماه در این کشور اقامت داشته باشد و در این شش ماه به دنبال کار بگردد.

در صورتی که او در این بازه‌ی زمانی کار پیدا کند، می‌تواند اقامت موقت آلمان را دریافت کند و بعد از مدتی برای دریافت کارت آبی اقدام کند.

بلوکارت یا کارت آبی (Blue card)

کارت آبی به کسانی تعلق می گیرد که توانسته باشند شغلی با درآمد سالیانه ۴۶۴۰۰ یورو در آلمان پیدا کنند و در صورتی که شغل آن ها مرتبط با رشته ای باشد که در حال حاضر آلمان با کمبود نیرو در آن حوزه روبرو است، درآمد سالیانه ۳۷۷۵۲ یورو کافی است. اداره اتباع خارجی، اداره کار و آژانس کار در آلمان تصمیم می گیرند که کارت آبی به متقاضی آن تعلق بگیرد یا نه. تقاضای این کارت از خارج از آلمان امکان پذیر نیست و باید در داخل آلمان برای دریافت آن اقدام کرد.

اعتبار این کارت چهار سال است. بعد از گذشت سه سال از تاریخ صدور این کارت، فرد می‌تواند برای دریافت اقامت دائم آلمان درخواست بدهد. در صورتی که صاحب کارت آبی، سطح زبان آلمانی اش حداقل B 1 باشد، می تواند بعد از دو سال از تاریخ صدور این کارت در خواست اقامت کند.

در این مقاله به موضوع مهاجرت کاری به آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «اقامت دائم آلمان بعد از تحصیل» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت کاری به آلمان می توانید با مشاوران مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *