آیدانیتو > گرایش های دکتری روانشناسی سراسری
دکتری روانشناسی

گرایش های دکتری روانشناسی سراسری

گرایش های دکتری روانشناسی سراسری

معرفی گرایش های دکتری روانشناسی

با توجه به محبوبیت رشته روانشناسی، این مقاله را به بررسی گرایش های دکتری روانشناسی سراسری اختصاص داده ایم. زمانی که در بین مردم از رشته روانشناسی صحبت به میان می آید ناخودآگاه ذهن آن ها به این سو می رود که روانشناس فردی است که به تجزیه و تحلیل شخصیت مردم می پردازد. اما باید بگوییم که کار یک روانشناس فراتر از این است و مواردی همچون بررسی واکنش ها، رفتار، اعمال و رفتارهای افراد را شامل می شود.
رشته روانشناسی در مقاطع مختلف دانشگاهی از جمله مقطع دکتری در گرایش های مختلفی ارائه می شود. در این مقاله قصد ذکر گرایش های دکتری روانشناسی سراسری را خدمت شما عزیزان داریم. گرایش های دکتری سراسری روان شناسی (مطابق طرح ادغام آزمون سراسری-آزاد)، عبارتند از:
  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی سلامت

دکتری روان شناسی بالینی

روانشناسی بالینی: باافراد مختلفی از نوزادان تاسالمند کار می کنند. آنها می توانند روی خود افراد، خانواده آنها و کارکنان مدارس و هر گروه و اجتماع دیگری کار کنند. روانشناسان بالینی اغلب درمحیط ها و مراکز بزرگی همچون دانشگاه ها، بیمارستان ها، دفاتر و مراکز درمانی خصوصی یا در مراکز پزشکی گروهی فعالیت دارند.
دارندگان مدرک دکتری روانشناسی بالینی در میان دارندگان مدارک دیگر حوزه سلامت و روان و رشته های مرتبط، توانایی های بیشتری دارند. روان شناسی بالینی بر جنبه های عقلانی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کارکرد انسان در طول عمرش در فرهنگ های مختلف و تمامی سطوح اجتماعی اقتصادی تمرکز می کند. پیشنهاد می کنیم درباره ی رشته های دانشگاهی بیشتر اطلاعات کسب کنید.
اگر قصد ادامه تحصیل در روانشناسی بالینی را دارید، برای آگاهی از دانشگاه های پذیرنده، بهترین منابع، برنامه ریزی و انتخاب رشته حرفه ای با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

PSYD در برابر PhD

موضوع دیگر وجود دو نوع مدرک دکتری در روان شناسی بالینی، مشاوره و مدرسه است. تمام اطلاعات قبلی درباره آموزش دکتری، درباره مدرک PhD بودند. اما در آموزش دکتری، گزینه دیگری هم وجود دارد. مدرک PSYD (مدرک روان شناسی) یک نوع دکتری جدید است که اعطای آن از چند دهه قبل در مخالفت با مدل بولدر (یعنی دانشمند-درمانگر) شروع شد. این مدل جدید عمدتاً بر اثر تأکید بر کار بالینی شکل گرفت.

دکتری روان شناسی سلامت

رشته روانشناسی سلامت بخش های وسیع تری در بیماری های جسمی، کاربرد روان شناسی در پزشکی، کاربرد روش های روان شناختی در درمان و توانبخشی و کابرد روانشناسی در پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر را بررسی می کند. این رشته به صورت یک بخش بین رشته ای فعالیت خود را آغاز کرده و نشانگر چگونگی رفتارهای فرد است که با روش های مختلف می تواند سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد.
در رشته روانشناسی سلامت به بررسی این موضوع می پردازد که زمینه اجتماعی، رفتار و همینطور بیولوژی چگونه می تواند بر ناخوشی و سلامت افراد جامعه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، روانشناسی سلامت می تواند در ارتقاء رابطه پزشک و بیمار، ارتقاء دسترسی به امکانات پزشکی، شناخت راه های اندازه گیری دسترسی و مدیریت درد اثرگذار باشد.
اگر قصد ادامه تحصیل در روانشناسی سلامت را دارید، برای آگاهی از دانشگاه های پذیرنده، بهترین منابع، برنامه ریزی و انتخاب رشته حرفه ای با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
انواع گرایش های رشته روانشناسی سراسری در مقطع دکتری

دکتری روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی از رشته های علوم انسانی است که به بررسی و شناخت جنبه های نظری و بنیادی علوم روانشناسی مانند :حافظه، احساس، ادراک، هیجان و یاگیری بیشتر در مورد مطالعه و پژوهش می پردازد. در ایران امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته روانشناسی عمومی هم در دانشگاه آزاد و هم دانشگاه دولتی فراهم است.
گرایش دکتری روانشناسی عمومی در میان گرایشهای روانشناسی با استقبال زیاد دانشجویان جهت تحصیل روبروست. روان شناسان عمومی می توانند به کار در زمینه مشکلات خانوادگی، بین فردی، تحصیلی و غیره در اماکن و سازمان های مختلف به فعالیت بپردازند.
اگر قصد دارید که دکتری روانشناسی عمومی بگیرید، برای آگاهی از دانشگاه های پذیرنده، بهترین منابع، برنامه ریزی و انتخاب رشته حرفه ای با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

منابع و ضرایب دکتری روانشناسی

نام درسضرایبمنابع
زبان عمومی1کتاب جامع آزمون زبان انگلیسی دکتری نیمه متمرکز دکتر رضا خیرآبادی انتشارات فرهنگ
استعداد تحصیلی1استعداد تحصیلی محمد وکیلی-هادی مسیح خواه انتشارات فرهنگ
روان شناسی رشد4روان شناسی رشد لورابرک ترجمه سید محمدی روانشناسی رشد-خویی نژاد ویلیام کرین روان شناسی رشد-دکتر محمود منصور(ژنتیک) رشد انسان –مهشید فروغان
آمار وروش تحقیق4آمار وروش تحقیق-دکترعلی دلاور آمار وروش تحقیق-دکترهومن روش تحقیق در علوم رفتاری-دکتر زهره سرمد روش های آماری در علوم رفتاری-دکتر حسن یاشاشریفی
روانشناسی شخصیت4روان شناسی شخصیت-شولتز،سید محمدی روان شناسی شخصیت-فیست، سیدمحمدی روان شناسی شخصیت-پروین کدیور روان شناسی شخصیت-دکترگنجی
آسیب شناسی روانی4آسیب شناسی روانی هالجین-سیدمحمدی روان شناسی مرضی کودک-دادستان روانشناسی شخصیت-محمدی انتشارات فرهنگ آسیب شناسی روانیDSM-5 دکترحمزه گنجی آسیب شناسی روانی محمدیDSM 5-انتشارات فرهنگ
نوروسایکولوژی4روان شناسی فیزیولوژیک-جیمز گالات، ترجمه سید محمدی روان شناسی فیزیولوژیک-دکتر خدا پناهی روان شناسی فیزیولوژیک-کارلسون-مهرداد پژوهان نوروسایکولوژی-داوود معظمی
درپایان بحث کلی در مورد دکتری روانشناسی علوم شناختی و روانشناسی تربیتی خواهیم داشت.
برای آگاهی از بهترین منابع دکتری روانشناسی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دکتری روانشناسی علوم اعصاب شناختی

دکتری روانشناسی علوم اعصاب شناختی بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این رشته است. رشد سریع علوم اعصاب در دهه های اخیر منجر به گسترش و تعمق دانش بشر از مغز و عملکردهای شناختی آن شده است. علوم شناختی دانشی جدید در زمینه ذهن و مغز است.
دانشمندان این رشته می کوشند تا در خصوص ادراک، تفکر، حافظه، فهم زبان،  یادگیری و سایر فرایندهای ذهنی و پدیده های مؤثر در آگاهی و شناخت به درک عمیق تری دست پیدا کنند. در سالهای اخیر علوم روان شناختی با حفظ هویت بین رشته ای خود، خدمات ارزشمندی نظیر درمان در حوزه هایی نظیر درمان و تشخیص اختلالات روان شناختی، آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی و فرهنگی ارائه کرده است.
اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی علوم اعصاب شناختی را دارید، برای آگاهی از دانشگاه های پذیرنده، بهترین منابع، برنامه ریزی و انتخاب رشته حرفه ای با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دکتری روانشناسی تربیتی

زمانی که به سیستم های آموزشی در کشورهای قدرتمند جهان نظر بیفکنیم، مشاهده خواهیم کرد که چه نیروی بزرگی و با چه برنامه‌های سنجیده‌ای برای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان، کارگران فنی، مهندسان، حسابداران، مدیران، معلمان و بسیاری متخصصان دیگر دست‌اندرکارند. همینطور برای تربیت مدرسان و کارشناسان هر یک از این رشته‌ها سازمانهای گوناگون دیگری با برنامه‌ها، تکنیک ها و روشهای خاص به فعالیت ادامه می‌دهند.
مؤفقیت این سازمان آموزشی، وابستگی تام به اجرای درست یافته‌ها و دستاوردهای روان شناسی تربیتی دارد. روان شناسی تربیتی با یادگیری آموزشگاهی سروکار دارد. روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرآیند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی، ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد. بازار کار روانشناسی تربیتی روند خوبی داشته است.

بهترین گرایش دکتری روانشناسی

رشته روانشناسی رشته ای بسیار پرطرفداری است که گرایش های آن متعدد هستند. اما اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از بهترین گرایش دکتری روانشناسی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری روانشناسی سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری روانشناسی بزنید.
.

سوالات متداول :

1) اگر کارشناسی پرستاری و ارشد روانشناسی عمومی تحصیل کرده باشیم کدام رشته برای دکتری بهتر است؟

روانشناسی بالینی وزارت بهداشت گزینه ی مناسبی است ولی باید این نکته رو هم در نظر گرفت که احتمالا در بخش گزینش و مصاحبه به علت اینکه مدرک ارشد شما وزارت علوم می باشد شاید پذیرفته نشوید، ولی باز هم پیشنهاد می کنیم شانس خودتان را امتحان کنید.

2) آیا در طرح تجمیع همه رشته های روان شناسی یکی میشوند؟

در دانشگاه های دنیا دکتری با عنوان کلی تعریف شده است و این طرح هم بخاطر این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

3) کدام یک از گرایش های دکتری روان شناسی مناسب تر است ؟

دوست عزیز تمامی رشته ها و گرایش ها می توانند در نوع خود مناسب باشند. بستگی به این موضوع دارد که متناسب با ویژگی های شما کدام مناسب شما خواهد بود.

34 دیدگاه در “گرایش های دکتری روانشناسی سراسری

  1. مصطفی باقری گفت:

    سلام بسیار عالی و پور محتوا بود ..سپاس از آقای صفری که زحمت بسیار کشیدن و این مقاله رو جمع آوری کردن …با تشکر

    1. sajad گفت:

      سلام آقا مصطفی ممنون نظرلطف شماست??

  2. رضا رهنما گفت:

    سلام آقا سجاد
    عالیه مطالبه خوبیه.

  3. الواری گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد میکنیم بعد از گرایش های دکتری روانشناسی 98 سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری روانشناسی بزنید.

  4. مهدیه گفت:

    با سلام
    این طرح تجمیع گرایش های دکتری واقعا عملی میشه ؟ خب تخصص چی پس ؟ من بشدت علاقه به دکتری بالینی و یا علوم شناختی دارم
    با طرح تجمیع که فقط یه مدرک به عنوان عمومی میدن

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ در دانشگاه های دنیا دکتری با عنوان کلی تعریف شده است و این طرح هم بخاطر این موضوع مورد بحث قرار گرفته است و اینگونه به نظر می رسد که در سال 99 قابل اجرا شود.

  5. مژگان گفت:

    با سلام..در طرح تجمیع همه رشته های روان شناسی یکی میشوند؟ و خوب عناوین دروس امتحانی چگونه میشود؟ چون رشته روان شناسی عمومی با تربیتی و اعصاب شناختی دروس متفاوتی آزمون میدادن؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ احتمال این موضوع کم است.

  6. اکرم بطحایی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی پرستاری و ارشد روانشناسی عمومی و استخدام علوم پزشکی می‌باشم در چه رشته دکتری میتونم شرکت کنم که مورد تایید دانشگاه وزارت بهداشت باشه
    ممنون

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام. روانشناسی بالینی وزارت بهداشت گزینه ی مناسبی هستش ولی باید این نکته رو هم در نظر گرفت که احتمالا در بخش گزینش و مصاحبه به علت اینکه مدرک ارشد شما وزارت علوم می باشد شاید شما قبول نشید ولی بازم شانس خودتونو امتحان کنید.

  7. هستی گفت:

    سلام و ممنون بابت اطلاعات خوبتان ، میخواستم بپرسم در مقطع دکتری دانشگاه آزاد ؛ گرایش روانشناس کودک و نوجوان هست ؟

  8. رضا گفت:

    خداقوت
    ممنونم از راهنمایی و انتقال اطلاعات پر محتوی

  9. کوثر گفت:

    سلام خسته نباشید..افرادی ک کارشناسی پرستاری و ارشدشون رو روان پرستاری میخونن میتون برا مقطع دکتری روانشناسی بالینی بخونن؟

  10. cowboy گفت:

    سلام
    من ارشد روانشناسی از یه موسسه غیرانتفاعی تو یه شهر کوچیک گرفتم
    به نظرتون امکان پذیرشم در مقطع دکتری هست؟

  11. معصومه کلوانی گفت:

    سلام من ارشد تربیتی دارم و علاقمند به روانشناسی شناختی هستم با شرایط کنونی باید چه کار کنم

  12. مریم گفت:

    سلام بسیار عالی بود. یک سوال آیا پروانه کار در مراکز درمانی فقط به گرایش بالینی داده می‌شود یا سایر گرایش ها هم مجاز به کسب پروانه خواهند بود؟

  13. سوگل گفت:

    سلام خسته نباشید
    با مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی میخوام دکترای روانشناسی ( در گروه مشاور تحصیلی) شرکت کنم. میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای شرکت در مقطع دکتری تخصصی شما باید حتما در رشته روانشناسی فارق التحصیل شده باشید و احتیاج به مدرک روانشناسی دارید.
      و گرایش مشاور تحصیلی در گرایش های رشته مشاوره هست در روانشناسی گرایش تحصیلی وجود ندارد.

    2. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      در ابتدا بگم که مقطع دکتری روانشناسی گرایش مشاوره تحصیلی ندارد و شما در گروه رشته مشاوره باید آزمون شرکت کنید.
      و موضوع بعدی شرکت در مقطع دکتری تخصصی روانشناسی احتیاج به مدرک مرتبط در مقطع ارشد دارد و شما باید رشته ارشد شما با مقطع دکتری هماهنگ باشد.

  14. عرفانیان گفت:

    سلام و عرض ادب بنده به حیطه ی کودک علاقه مند هستم و ارشد روانشناسی عمومی ام به نظر شما برای دکتری کدام گرایش کارآمدتر هست؟

    1. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مقطع دکتری گرایش های سلامت و عمومی و بالینی به صورت کلی وجود دارد که شما میتوانید در گرایش بالینی و عمومی به هدف خودتان نزدیک تر شوید.و پیشنهاد میکنم برای کسب مهارت و دانش بیشتر مطالعه آزاد و حضور در کارگاه های درمانی کودک هم در کار خود اضافه کنید.
      برای اطلاع بیشتر حتما با مشاوران متخصص ما در این حوزه ارتباط بگیرید تا به شما کمک بیشتری شود.

    2. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما برای مقطع دکتری تو 3 حوزه عمومی و بالینی و تربیتی میتوانید ادامه تحصیل بدید و در هر 3 گرایش شما میتوانید در زمینه کودک فعالیت درمانی،مشاوره ای،آموزشی و تربیتی داشته باشید.

  15. نسترن گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون، من میخواستم بدونم که آیا این مطلب که آزمون ارشد روانشناسی بالینی فقط کسانی میتونن شرکت کنند که لیسانس روانشناسی دارند حقیقت داره؟ و اینکه آیا میشه با لیسانس علوم تربیتی آزمون روانشناسی بالینی داد؟ و اینکه برا ارشد روانشناسی عمومی میشه دکترای روانشناسی بالینی گرفت؟

    1. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای ارشد روانشناسی وزارت علوم لیسانس هر رشته ای باشید محدودیتی برای قبولی ارشد ندارید .
      بله با لیسانس علوم تربیتی میتوانید در تمام گرایش ها شرکت کنید.
      بله میشود با روانشناسی عمومی دکترای بالینی شرکت کرد با حد نصاب نمره و مصاحبه دکتری موفقیت کسب کنید

  16. محمود گفت:

    سلام من گرایش نهج البلاغه ارشد دارم چه رشته روانشناسی پیشنهاد می دهید

    1. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به گرایش کارشناسی شما رشته و گرایش روانشناسی مثبت نگر و اسلامی برای شما مناسب هست
      و این نکته را هم اطلاع داشته باشید محدودیتی برای انتخاب گرایش روانشناسی ندارید.

    2. پیمان محبعلی زاده گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما در شاخه روانشناسی مثبت نگر و اسلام یمیتوانید نتیجه بهتری بگیرید
      و در شاخه های بالینی و تربیتی و عمومی به خاطر دروس تخصصی در حیطه درمان های روانشناسی یک مقدار سخت میشود برای شما.

  17. ناشناس گفت:

    1

  18. ناشناس گفت:

    3.5

  19. عرفان گفت:

    سلام وقت بخیر بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانسنجی هستم. در مقطع دکتری میتونم گرایش سلامت رو بخونم؟ یا کارشناسی ارشدم باید بالینی باشه؟

  20. ناشناس گفت:

    0.5

  21. ناشناس گفت:

    2

  22. ناشناس گفت:

    2.5

Average
5 Based On 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *