آیدانیتو > معافیت کفالت پدر
معافیت کفالت

معافیت کفالت پدر


معافیت کفالت پدر 

اگر برای این که راجب سربازی و کفالت می خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید به دنبال مطالبی هستید باید به شما بگوییم جای درستی را انتخاب کرده اید . همان طور که مطلع هستید در کشور ایران سربازی به عنوان یک امر مقدس از سن 18 سالگی برای پسران اجبارى می شود. مشمولان خدمت سربازی که افراد 18 سال تمام تا 50 سال تمام را می گویند، می توانند در صورت داشتن شرایط خاص از معافیت و یا کسری خدمت استفاده كنند. در برخی از موارد مشمولان خدمت سربازی سرپرست یکی از اعضای خانواده هستند که با برخورداری از شرایط کفالت می توانند معافیت کفالت دریافت کنند. البته لازم است بدانید که معافیت کفالت هم به صورت موقت و هم دائمی ارائه می شود. کاربران عزیز می توانند با مراجعه به مقاله «انواع معافیت کفالت 97» از انواع کفالت و معافیت های آن ها اطلاع پیدا کنند. لازم به ذکر است معافیت کفالت تنها به کفالت بستگان درجه 1 داده می شود و مهم ترین شرط بررسی آن عدم وجود غیبت در خدمت سربازی است، به ادامه مقاله معافیت کفالت پدر توجه کنید. مشاوره تلفنی نیز می تواند شما را در این راه یاری کند.

کفالت پدر برای سربازی

معافیت کفالت پدر در دو صورت بررسی می شود:

  • کفالت پدر بالای 70 سال
  • کفالت پدر بالای 50 سال و از کارافتاده

در نوع اول معافیت کفالت پدر ، سن پدر می بایست بالای 70 سال باشد، همان طور که می دانید در گذشته افرادی که سن پدر آن ها 50 سال بود، شامل این نوع معافیت می شدند. (البته با توجه به سن و موقعیت معافیت) اما در حال حاضر به منظور عدالت بیشتر رعایت حق سایرین سن معافیت پدران به 70 سال رسیده است. در این صورت داوطلبانی که با تأخیر به مدرک دیپلم خواهند رسید، نمی توانند با دور زدن قانون از این کفالت بهره ببرند. البته استفاده از این نوع کفالت دارای شروطی است، به عنوان مثال:

  • عدم وجود غیبت
  • فرد مشمول به خدمت، تنها پسر بالای 18 سال باشد.

در نوع دوم  معافیت کفالت پدر  که زیر 70 سال سن دارد، در صورتی که پدر از کار افتاده باشد و مبتلا به بیماری نقص عضو، معلولیت و یا محجوریت باشد و نیازمند مراقبت مشمول باشد به این نوع کفالت معافیت داده می شود، لازم است بدانید که این نوع کفالت دارای شروط دیگری است.

  • غیبت در خدمت وجود نداشته باشد.
  • مشمول تنها پسر بالای 18 سال باشد.

راه و روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد . لازم به ذکر است بیماری پدر مشمول به خدمت سربازی بايد از مواردی باشد که شرایط معافیت به آن تعلق می گیرد و توان عملکردهای روزانه را از پدر می گیرد. مشمولانی که قصد دارند از این نوع معافیت استفاده کنند، بهتر است به مقاله ی «بیماری های قابل بررسی در کفالت» مراجعه کنند. در صورتی که بیماری پدر در موارد ذکر شده باشد، معافیت کفالت پدر به مشمول تعلق خواهد گرفت.

به این نکات توجه کنید!

  • بیماری پدر جهت گرفتن معافیت کفالت پدر ، بنابر رأی شورای پزشکی وظیفه عمومی خواهد بود.
  • مشمول تنها مراقب و نگهدارنده پدر باشد.
  • در صورتی که برادری که معافیت تحصیلی برخوردار شده است وجود داشته باشد، در صورت برخورداری از شرایط لازم معافیت کفالت موقت به مشمول داده می شود؛ تا زمانی که معافیت تحصیلی برادر به اتمام برسد.

0 دیدگاه در “معافیت کفالت پدر

  1. سیدمیلادمیرزاده گفت:

    باعرض سلام
    پدرمن دوبیماری فعال دارد
    1دیابت شدید
    2نارسایی قلبی ک زیر نظرمتخصص است دربخش ccu قرار گرفته بود
    3بار عمل شده 2بار میل و بالون زدن 1بارهم عمل شده قلبش فنرگذاشتن
    لطفا راهنماییم کنید برای فعافیت ونگهداری از پدر چ کارهایی را انجام بدم واز کجا شروکمم

    1. آیدانیتو گفت:

      با سلام
      دوست عزیز با توجه به شرایط شما ، 2 راه برای معافیت کفالت پدر وجود دارد:
      1.شما تنها سر بالا 18 سال خانواده باشید و پدر از کارافتاده باشد و قادر به انجام فعالیت های روزمره نباشد که تشخیص کارافتادگی از طریق پزشکان مورد تاییدنظام وظیفه انجام میشود.
      2.پدر تحت پوشش معلولیت شدید بهزیستی باشد تا شما بتوانید از طریق ماده 6 بهزیستی معافیت کفالت دریافت کنید.
      در غیر این صورت پیشنهاد میشود در صورت برخورداری از شرایط کسری خدمت (تحصیلی و …) کسری خدمت بگیرید.

  2. رسول گفت:

    سلام من دارای پدری هستم با سن ۸۰ سال و بیماری قلبی و دیابت البته دارای ۳ برادر دیگر نیز هستم…ولی از یک مادر نیستیم…خواستم ببینم این قانون برا منم اجرایی هست یا نه…؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت تحت پوشش قرار گرفتن پدر شما در بهزیستی ، امکان استفاده از ماده ی 6 بهزیستی برای معافیت شما وجود دارد.

  3. ابراهیم فرزین فر رسولی گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواسم بدونم شرایط معافیت کفالت پدر ما دو تا داداش هسیم ۱ خواهر که یه داداشم معافیت کفالت مادرمو گرفت بعدش اینکه الان ازدواج کرده داداشم بعد مامانم از پدرم نزدیکه ۱۵ ساله جدا شدن پدرمم سنش ۷۰ به بالاست منم الان در حین خدمتم میتونم کفالت پدرمو بگیرم ممنون میشم اگه جوابمونو سریع بدین?

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما نمی توانید کفالت پدر بگیرید چون یکی از شروط کفالت پدر این است که تنها پسر بالای 18 سال باشد (که برادر شما هست) . تنها راه این می باشد که از ماده 6 بهزیستی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *