آیدانیتو > مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری
مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی

مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری






مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری 

پس از اعلام نتایج اولیه دکتری، اگر در گروه مورد نظرتان مجاز اعلام شوید، می توانید انتخاب رشته نمایید. پس از این مرحله در صورتی که در حد مجاز انتخابی مصاحبه واحدهای آموزشی منتخب باشید، دانشگاه شما را به مصاحبه دعوت می نماید. در این مرحله است که داوطلب از خود می پرسد:
  • در جلسه مصاحبه چه می گذرد؟
  • در جلسه مصاحبه دکتری چه سوالاتی از من می پرسند؟
  • آیا ممکن است که با وجود رتبه خوب در جلسه مصاحبه نمره کافی نیاورده و قبول نشوم؟
  • شروط اخذ نمره کافی در مصاحبه چیست؟
  • مصاحبه چقدر می تواند در قبولی من تاثیر داشته باشد؟
به همین سبب بر آن شدیم تا به برخی از این سوالات در زمینه ی روز مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری بپردازیم.

آیا می توانید در مورد پایان نامه خود توضیح دهید؟

یکی از سوالات اساسی که معمولا در مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی پرسیده می شود این است که در مورد پایان نامه خود توضیح دهید؛ در واقع شما بایستی سعی کنید که بدون هر گونه حاشیه گویی، موضوع پایان نامه خود را در چند جمله و با بیانی واضح  شرح دهید. تسلط بر موضوع پایان نامه و نتایجی که از آن به دست آورده اید، بسیار حائز اهمیت است.

علاقه دارید که در چه زمینه ای کار کنید؟

زمینه کاری مورد علاقه شما چیست ؟ پاسخ دادن به این سوال نشان دهنده ی هدفمندی و توانایی شما برای ادامه تحصیل است. البته در این زمینه حتی ممکن است که شما نظر موافقی با استاد خود نداشته باشید. توانایی شما در اثبات منطقی نظریه خود و یا تغییر در نظر سایرین می تواند شما را فردی با اراده و مصمم نشان دهد.  فراموش نکنید که صداقت در پاسخگویی بسیار مهم است.

آیا توانایی تحلیل مسائل را دارید؟

به ندرت پیش می آید که در جلسه مصاحبه دکتری در مورد سوال درسی بپرسند. هدف اصلی از طرح سوال سنجش قدرت تحلیل شماست. در واقع این موضوع صحیح است که ادامه ی تحصیل نیاز به حافظه ای قوی دارد، اما توانایی فرد در ارتباط چند موضوع با هم می تواند منجر به تمایز  داوطلب از سایرین شود.

زبان انگلیسی تان چطور است؟

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است. کسی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارد، بایستی بتواند تا حد مطلوبی از عهده زبان انگلیسی برآید. ممکن است در جلسه مصاحبه دکتری از شما بخواهند که به صورت انگلیسی شرح مختصری از خود را بگویید و یا با طرح یک سوال از شما بخواهند که پاسخ آن را بیابید.

اگر جواب سوالی را نمی دانید!

اگر در جلسه مصاحبه جواب سوالی را نمیدانید صادقانه بگویید نمیدانم. اصلا موضوع عجیبی نیست که شما جواب برخی از سوالات را ندانید! باید حتما این نکته را به خاطر بسپارید که، گفتن اغراق و دروغ، فقط می تواند ذهنیت اساتید را نسبت به شما تغییر دهد. اگر می خواهید که پاسخ نمی دانم ندهد، می توانید حدسیات خود را با بیان برخی تحلیل ها و ارتباط دادن موضوع های مختلف با هم بیان کنید.

 چه نکاتی را باید در جلسه مصاحبه رعایت کنیم؟

  • آراسته و مرتب باشید.
  • نیم ساعت قبل در جلسه مصاحبه حضور یابید .
  • سعی کنید استرس نداشته باشید.
  • به خداوند توکل کنید : آرامش داشته باشید.
  • بر روی هر آنچه که بر آن ادعا دارید، تسلط داشته باشید
  • فروتنی پیشه کنید!
  • در نظر داشته باشید که پنج دقیقه اول مصاحبه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هیچ وقت سعی نکنید که نقاط ضعفتان را توجیه کنید ؛  چون همه افراد می دانند که هیچ کس بدون ضعف نیست.
  • آمادگی سوالات عجیب و غریب را داشته باشید .
  • در طول مصاحبه مدام به ساعت خود نگاه نکنید.
  • سعی کنید در جلسه مصاحبه لوازم زیادی به همراه نداشته باشید
  •  قبل از پاسخ دادن به سوالات در مورد آن ها فکر کنید.
  • پایان نامه کارشناسی ارشد خود را به همراه ببرید ؛ حتی اگر از پایان نامه خود دفاع نکرده باشید، باید به آن کامل مسلط باشید.

تجربه داشتن مصاحبه ای مؤفق در دکتری زبان و ادبیات فارسی

بله درست است مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی بسیار مشکل است و شرکت در آن آمادگی و دانش بالایی را می طلبد!!!!! اما این که بخواهید تصور کنید نمی توانید این راه دشوار را پشت سر بگذارید سخت در اشتباه هستید!!!! زیرا مشاوران آیدانیتو با تمام توان شما را در داشتن مصاحبه ای پیروزمندانه و مؤفق در دکتری زبان و ادبیات فارسی یاری می دهند. فقط کافیست با آن ها تماس بگیرید تا مؤفقیت خود را در مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی به چشم خود ببینید. 

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید. 

اگر سوالی در زمینه مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *