آیدانیتو > مشکلات روانی بعد از طلاق
مشکلات بعد از طلاق

مشکلات روانی بعد از طلاق






 


مشکلات روانی بعد از طلاق

بعضی ازدواج ها به دلایل مختلفی مثل خیانت، مشکلات ارتباطی، خشونت خانگی و کمبود صمیمیت به طلاق منجر می شوند. بعد از جدایی همسران، زندگی تغییر می کند و ممکن است بهتر یا بدتر شود. این کاملاً طبیعی است که زنان و مردان بعد از پایان زندگی مشترک، درگیر مشکلات روانی بعد از طلاق شوند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به دوران بعد از جدایی و انواع مشکلات روانی بعد از طلاق بپردازیم.

مشکلات روانی

بعد از طلاق افراد درگیر مشکلات روانی شدیدی می شوند. گاهی اوقات فرایند بازگشت به زندگی عادی بعد از طلاق مدت ها طول می کشد و بسیار دردناک است. چون با پایان زندگی زناشویی یک جای خالی عمیق در زندگی هر دو نفر به وجود می آید.

مشکلات روانی بعد از طلاق می توانند خودشان را به صورت انکار، خشم شدید، احساس گناه، ترس، اضطراب، افسردگی و… نشان دهند. اما در نهایت زن یا مرد به پذیرش می رسند و با وضعیت جدید سازگار می شوند. این فرایند شبیه به مرگ همسر و تجربه سوگ است.

روزهای بعد از جدایی معمولاً برای کسی که انتظار آن را نداشته بسیار دردناک است. مخصوصاً اگر همسران رابطه خصومت آمیز و ناسالمی داشته باشند همه چیز بدتر می شود. نتیجه قطع چنین رابطه ای می تواند کاهش عزت نفس و از دست دادن احساس هویت باشد.

بعضی افراد بعد از طلاق حس می کنند که طرد شده اند، به ویژگی های مثبت خودشان شک می کنند و از اجتماع فاصله می گیرند.
 

افسردگی بعد از طلاق

استرس های شدید و مشکلات روانی بعد از طلاق می توانند به افسردگی ختم شوند. افسردگی شامل نشانه هایی مثل غم شدید، احساس بی ارزشی، بی علاقگی به همه چیزهایی که قبلاً مورد علاقه بودند، و نا امیدی شدید است. شایع ترین نشانه های افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • احساس مداوم غم
  • احساس بی ارزشی
  • از دست دادن علاقه به چیزها و فعالیت هایی که قبلاً مورد علاقه بودند
  • کمبود انرژی
  • مشکل تمرکز
  • احساس ناامیدی، بی ارزشی و گناه
  • تغییر اشتها
  • افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی
  • اختلالات خواب

 


مشکلات بعد از طلاق برای زنان

جدایی به شکل خاصی بر زنان تأثیر می گذارد. بیشتر زنان بعد از طلاق عوارض روانشناختی بسیاری را تجربه می کنند. غم، احساس گناه، احساس طرد شدن و انزوا، مشکلات روانی شایعی در میان زنان مطلقه هستند و احتمال ابتلا به افسردگی بعد از طلاق، در میان زنان بیشتر از مردان است.

مشکلات بعد از طلاق برای مردان

مشکلات بعد از طلاق برای مردان با زنان متفاوت است. آن ها ممکن است بسیار تنها شوند. چون نمی توانند مثل زنان به راحتی رابطه های دوستانه برقرار کنند. زنان احساسات و افکارشان را با دوستانشان در میان می گذارند و می توانند با حرف زدن خودشان را آرام کنند اما مردان معمولاً بعد از طلاق با افکار و احساسات بسیاری تنها می مانند.

تغییر بر چسب های اجتماعی یکی دیگر از عوارض طلاق است که مردان را شدیداً آزار می دهد. به هر حال هویت هر کسی بعد از جدایی در جامعه تغییر می کند و از یک فرد متأهل به انسانی مجرد تبدیل می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که سؤال و جواب های اطرافیان در مورد این تغییر شدیداً مردها را آزار می دهد و آن ها به سختی به این وضعیت جدید خو می گیرند.

بدون شک مشکلات روانی بعد از طلاق در هر انسانی، بسته به شخصیت او، متفاوت هستند. و صرف زن یا مرد بودن، نمی توان مشکلات را پیش بینی کرد. اما با توجه به بعضی خصوصیات ویژه و منحصر به فرد هر جنسیت، می توان بعضی عوارض طلاق را حدس زد.

مشاوره بعد از طلاق در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو در این فضا به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

طلاق یکی از مهم ترین مباحث خانواده است. وقتی زن و مردی از همدیگر جدا می شوند، طلاق تمام نمی شود و شاید حتی بتوان گفت که جدایی آغازگر مشکلات جدیدی است. مشکلات روانی بعد از طلاق ، مهم ترین آسیب های بعد از جدایی هستند.

اگر به تازگی از همسرتان جدا شده اید و احساساتی مثل غم شدید، اضطراب، ترس از تنهایی، ناامیدی و…را تجربه می کنید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «افسردگی بعد از طلاق» را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان مشکلات روانی بعد از طلاق، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *