ارشد بدون آزمون, تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد بدون کنکور سراسری

ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور

ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور

در سالهای اخیر پذیرش بدون کنکور در تمامی مقاطع ذهن داوطلبین را مشغول کرده است. به همین دلیل در اینجا می خواهیم نگاهی به ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور 97 بیندازیم. در ابتدا لازم است تعریفی از چگونگی پذیرش بدون کنکور ارشد داشته باشیم. پذیرش در مقطع ارشد و بدون کنکور صرفاً برای استعدادهای درخشان است.

تعریف دانشجویان استعداد درخشان

دانشجوی استعداد درخشان یا دانشجوی ممتاز به دانشجویی اطلاع می شود که تحصیل دوره کارشناسی خود را در 8 نیمسال به پایان رسانده باشند و در پایان ترم ششم کارشناسی سه چهارم از کل واحدهای دوره کارشناسی را گذرانده باشد و معدل کل آن برای رشته های غیر از علوم انسانی بالای 16 و برای رشته های علوم انسانی بالای 17 باشد. مدت تحصیل برای مقطع کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال است. این دانشجویان باید جز 15% دانشجویان ممتاز ورودی خود نیز باشند. اگر دانشجویی شرایط فوق را داشته باشد، به عنوان دانشجوی ممتاز یا استعداد درخشان معرفی می شود. توجه کنید که :

  • ترم تابستانی و مرخصی در سنوات تحصیلی محاسبه نمی شود.
  • تغییر رشته بعد از پذیرفته شدن مجاز نیست.

همچنین می‌توانید مقاله ارشد بدون کنکور پیام نور را مطالعه نمایدد

نحوه پذیرش بدون کنکور ارشد 97

در دانشگاه سراسری هر دانشگاه به صورت مجزا اطلاعیه پذیرش استعدادهای درخشان را صادر می کند. هر دانشگاه دارای شرایط خود است و نحوه پذیرش خود را دارد. در دانشگاه آزاد، تنها دانش آموختگان دانشگاه آزاد که جز استعدادهای درخشان نیز هستند، می توانند بدون کنور به مقطع ارشد آزاد ورود پیدا کنند. شرایط استعداد درخشان شدن برای دانشگاه آزاد و سراسری یکسان است.

دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد بدون کنکور

بسیاری از دانشگاه های سراسری و آزاد اقدام به پذیرش دانشجو بدون کنکور در مقطع ارشد می کنند. برای اطلاع از اسامی دانشگاه های پذیرنده ارشد بدون کنکور می توانید مقاله لیست دانشگاه های ارشد بدون کنکور سراسری را مطالعه نمایید. در اینجا برخی از دانشگاه ها را نام می بریم. دانشگاه صنعتی: اراک، شریف، اصفهان، شیراز، قم، امیرکبیر، نفت و دانشگاه های تهران، شیخ بهایی، گیلان، شهر کرد، شیراز، اصفهان، شهید بهشتی

ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور

در سال های گذشته ظرفیت پذیرش داشنجویان استعداد درخشان مقطع کارشناسی برای ورود بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد برابر 20 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه بوده است. اما در سال 97 بسیاری از دانشگاه ها این ظرفیت را به 40% افزایش داده اند. یعنی تعداد پذیرفته شدگان بدون کنکور برابر 40% ظرفیت پذیرش با کنکور هر رشته دانشگاه است. این افزایش پذیرش مربوط به دانشگاه های برتر کشور است. ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور برای دانشگاه شهید بهشتی در سال 97 برابر 500 نفر است. لازم به ذکر است افزایش 40% پذیرش دانشجویان استعداد درخشان شامل تمام دانشگاه ها نیست و به سطح علمی دانشگاه بستگی دارد. افزایش 40% مربوط به دانشگاه های سطح 1و 2، میزان پذیرش برای دانشگاه های سطح سه، برابر 30% و برای سایر دانشگاه ها همان 20% است. ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور 97 برای دانشگاه آزاد 10% ظرفیت پذیرش است.

اطلاع از زمان پذیرش

زمان پذیرش دانشجویان ارشد بدون کنکور برای هر دانشگاه متفاوت است و بهتر است به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. حدود این زمان در بهمن ماه و برای برخی از دانشگاه ها نهایتاً تا اسفندماه می باشد. توجه کنید که پذیرش دانشجو تنها یکبار و در رشته همنام با رشته تحصیلی امکان پذیر است. در این مقاله ظرفیت پذیرش ارشد بدون کنکور 97 را مورد ببرسی قرار دادیم شما می توانید مقاله رشته های ارشد بدون کنکور را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *