آیدانیتو > طلاق در سوئد
مهاجرت به سوئد

طلاق در سوئد

طلاق در سوئد

متأسفانه در دنیای امروز، شیوع طلاق از همیشه بیشتر است و با این که اکثر زوج ها در زمان پیوند زناشویی به دنبال یک زندگی مشترک و همراهی همیشگی هستند اما به هر حال عوامل زیاد و متنوعی باعث می شوند که بعضی زنان و مردان، بعد ازمدت کوتاه یا بلندی به فکر جدایی از همدیگر بی افتند.

طلاق مخصوص یک نقطه خاص در دنیا نیست و در سراسر جهان اتفاق می افتد. از آن جایی که سوئد یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای دنیا است،  ایرانیان زیادی ساکن آن هستند. بسیاری از زوج های ایرانی با همدیگر به سوئد مهاجرت می کنند و عده ای از ایرانیان در سوئد با همدیگر آشنا می شوند و ازدواج می کنند. ازدواج ایرانیان با اتباع سوئد یا کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند هم اتفاق عجیبی نیست.

همان طور که انواع ازدواج ها در سوئد اتفاق می افتد، طلاق و جدایی همسران از همدیگر هم شایع است.

با توجه به این که هر کشور نظام حقوقی و قوانین خاص خودش را دارد، بدون شک روندهای قانونی ازدواج و طلاق در سوئد ، با این روندها در ایران متفاوت است. در این مقاله تلاش کرده ایم که به شرایط طلاق در سوئد بپردازیم.

 

شرایط طلاق در سوئد

طلاق در سوئد به دو صورت توافقی یا احضاریه طلاق از جانب یکی از همسران اتفاق می افتد. اگر طلاق توافقی باشد، روند قانونی آن خیلی سریع است و می تواند در مدتی کمتر از یک روز کاری به پایان برسد. اما اگر طلاق توافقی نباشد، همسران باید به مدت شش ماه صبر کنند تا دادگاه بررسی لازم را انجام دهد.

در صورتی که همسران در مورد حضانت فرزندشان به توافق نرسیده باشند، دادگاه در این زمینه تصمیم گیری می کند. تقسیم اموال بعد از طلاق در سوئد، به این صورت است که تمام دارایی هایی که درزمان ازدواج به دست آورده اند، بین همسران تقسیم می شوند.

طلاق در سوئد بر طبق قوانین شرعی

با توجه به این که قوانین ازدواج و طلاق در کشور ما بر اساس آموزه های شرعی تصویب شده اند، همسرانی که هر دو ایرانی هستند، در صورتی که بخواهند طلاقشان در ایران هم به رسمیت شناخته شود باید بر اساس قوانین ایران هم فرایند طلاق را طی کنند.

در این شرایط زن و مرد به مراکز اسلامی سوئد مراجعه کرده و صیغه شرعی طلاق جاری می شود. سپس حکم طلاق را به سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوئد می برند تا به تأیید مقامات ایرانی و وزارت امور خارجه برسد. بعد از این مرحله طلاق باید در دفاتر نمایندگی رسمی طلاق به ثبت برسد.

هزینه های طلاق در سوئد

برای درخواست طلاق و پرکردن فرم های مربوطه در دادگاه خانواده، باید 450 کرون پرداخت. هزینه ثبت طلاق در کنسول گری ایران 430 کرون و هزینه جاری شدن صیغه طلاق در مراکز اسلامی 1300 کرون است.

یک نکته قابل توجه در مورد طلاق اتباع ایرانی در سوئد این است که برای طلاق شرعی و بر اساس قوانین ایرانی، طلاق در مراکز اسلامی کافی نیست و حتماً باید به محاکم کشور خارجی مراجعه کرد و اگر نه طلاق در دفاتر رسمی ثبت نمی شود.

در این مقاله به موضوع طلاق در سوئد پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «امور حقوقی در سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین ازدواج و طلاق در سوئد، می توانید با مشاوران آیدانیتو، در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *