آیدانیتو > طلاق در دوران نامزدی
دوران نامزدی, طلاق

طلاق در دوران نامزدی

طلاق در دوران نامزدی

دوران نامزدی در ساده ترین تعریف دوران آشنایی پیش از ازدواج است. در گذشته اگر دو خانواده در جلسه خواستگاری به توافق می رسیدند، بعد از مدت خیلی کوتاهی ازدواج انجام می شد و حتی ممکن بود جلسه خواستگاری و عقد یکی باشد. اما امروزه حتی مذهبی ترین و سنتی ترین خانواده ها هم ترجیح می دهند که شرایطی را برای شناخت بیشتر دختران و پسران از همدیگر به وجود بیاورند.

به همین دلیل نامزدی دورانی است که بسیاری از زوج ها آن را تجربه می کنند و بعد زندگی مشترک را به صورت رسمی و قانونی آغاز می کنند. همان طور که دوران نامزدی برای بسیاری از جوانان روزهای بسیار شیرینی است، همه ما افرادی را دیده ایم که در این دوران فهمیده اند همسران مناسبی برای همدیگر نیستند و بهتر است که جدا شوند. البته باید قبل از پرداختن به این موضوع در مورد نیاز مردان در دوران نامزدی و نیاز زنان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع طلاق در دوران نامزدی بپردازیم اما قبل از آن پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله مشاوره ازدواج بزنید.

 

طلاق در نامزدی

اگر در دوران نامزدی صیغه عقد شرعی خوانده شده باشد و دختر و پسر به عقد هم در آمده باشند، در حقیقت زن و شوهر هستند و برای طلاق در نامزدی باید همه آن مراحلی طی شوند که همسرانی که چند ماه یا چند سال با هم زندگی کرده اند، برای جدایی طی می کنند.

در چنین موقعیتی فقط یک مسئله با طلاق در شرایط دیگر متفاوت است و آن مسئله باکرگی زن است. اگر موقع طلاق در عقد ، زن باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق می گیرد و در صورتی که باکره نباشد مستحق تمام مهریه است.

پیشنهاد می کنیم در زمینه عشق بازی در دوران نامزدی و حکم دخول در دوران نامزدی بیشتر بخوانید.

در صورتی که نامزدها محرم نباشند یا عقد موقت کرده باشند، دیگر طلاق در دوران نامزدی معنی نمی دهد. از نظر فقهی از دواج موقت طلاق ندارد. بعد از پایان مدتی که در عقد توافق شده، محرمیت به پایان می رسد و اگر زن و مرد بخواهند زودتر از موعد از همدیگر جدا شوند، همین که مرد مدت را ببخشد کافی است.

بعد از جدایی

معمولاً جدایی در دوران نامزدی اتفاق خوشایندی نیست و می تواند تبعات روانی زیادی به همراه داشته باشد. ممکن است افراد در دوران نامزدی به همدیگر وابسته شده باشند و به هم خوردن نامزدی آن ها را دچار سوگ عاطفی کند. همچنین گاهی اوقات این جدایی فقط به معنای ازدواج نکردن نیست و می تواند پایان رویاها، امیدها و برنامه ریزی برای آینده باشد. مشاوره خانواده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در این موقعیت برای پشت سرگذاشتن این تجربه و ورود به زندگی عادی، می توان از این راهکارها استفاده کرد:

خودتان را سرزنش نکنید

شاید فکر کنید که حتماً عیب و ایرادی دارید یا مقصر هستید که نامزدی تان به هم خورده است. اما این تصور کاملاً اشتباه و بسیار آسیب زا است.

به جای اینکه خودتان را تحقیر کنید، بر ویژگی های مثبت‌تان تأکید کنید و فراموش نکنید که در یک جدایی الزاماً کسی مقصر نیست و ممکن است فقط دو نفر برای زندگی با هم مناسب نباشند و جدایی به نفع شان باشد.

صبور باشید

درد جدایی ناگهان تمام نمی شود و برای رهایی از آن به زمان نیاز دارید. اما مطمئن باشید که این دوران تا ابد طول نمی کشد. در این مدت غم، اضطراب، افسردگی و ناامیدی را انکار نکنید و با این احساسات ناخوشایند مواجه شوید.

اگر ناخوشی ها را تجربه نکنید زمان بیشتری طول می کشد تا آن رابطه را برای خودتان حل و فصل کنید.

ببخشید

اگر نامزد سابق در حق تان بدی کرده یا شما را آزار داده، او را ببخشید.چنانچه از او کینه به دل بگیرید، در گذشته باقی می مانید و هرگز از آن رها نمی شوید. با بخشیدن او در واقع به خودتان کمک می کنید.

فوراً وارد رابطه دیگری نشوید

باید بعد از جدایی در دوران نامزدی حتماً مدت زیادی را به خلوت کردن با خودتان اختصاص بدهید، تا رابطه قبلی را ارزیابی کنید، از آن یاد بگیرید و با تحلیل خودتان به نتایجی برسید. اگر فوراً، برای فراموش کردن نامزد سابق یا رهایی از احساسات منفی وارد رابطه جدیدی بشوید، احتمال شکست آن رابطه بسیار بالا است.

به شکست فکر نکنید

تصور نکنید که شکست خورده اید واحساس بازنده بودن نداشته باشید شما در آن رابطه لحظات شادی را هم تجربه کرده اید. به علاوه تجربیات منفی نامزدی سابق موجب رشد شما شده است و به احتمال خیلی زیاد امروز آدم پخته تری نسبت به دیروز هستید.

منفی ترین تجربه ها هم در زندگی نتایج مفیدی دارند.

در این مقاله به موضوع طلاق در دوران نامزدی پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «پشیمانی ازدواج» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای  اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط طلاق در دوران نامزدی، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *