آیدانیتو > طرح شهاب مدارس
مدرسه

طرح شهاب مدارس





طرح شهاب مدارس

طرح شهاب مدارس که مهم ترین طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است، در تاریخ 25 بهمن 86 به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده است. طرح شهاب مدارس زیر نظر شورای راهبری طرح شهاب در بنیاد ملی نخبگان به ریاست معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان و ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پروش استعدادهای درخشان و دانش پژوهشان جوان، توسط ستادها و کارگروههای استانی، شهرستان و آموزشگاهی اجرا می شود. قبل از تأسیس بنیاد ملی نخبگان، تنها به دانش آموزانی که در رقابت های تحصیلی موفق شده بودند و یا به مدارس تیزهوشان راه پیدا کرده بودند. دانش آموزان استعداد برتر گفته می شد، که این نوع نگرش، دانش آموزان را دچار محدودیت می کرد. اما در حال حاضر مطابق با سیاستهای اتخاذ شده در بنیاد ملی نخبگان صرفاً به دانش آموزان درسخوان دانش آموز استعداد برتر گفته نمی شود. بلکه دانش آموزی که توانایی برجسته ای در حوزه های مختلف داشته باشد و دارای خلاقیت و پشتکار باشد. به عنوان دانش آموز استعداد برتر شناخته می شود. در ادامه در مورد اینکه طرح شهاب چیست؟ چگونگی اجرای طرح شهاب و شیوه نامه طرح شهاب توضیحاتی خواهیم داد. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

طرح شهاب چیست؟

طرح شهاب، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که با اهداف زیر تأسیس شده است. 1) شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر از دوره ابتدایی تا پایان دوره ی آموزشی متوسطه به منظور بهره مندی از توانمندی ها و قابلیت های آنها در اعتلای کشور. 2) پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه های ملی و داخلی. 3) تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی صاحبان استعدادهای برتر در دوره های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در پیشرفت و تعالی کشور

چگونگی اجرای طرح شهاب

اولین مرحله اجرای طرح شهاب در سال تحصیلی 92-91 به صورت آزمایشی در هفت استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان برای هفت درصد دانش آموزان اجراشد. دومین مرحله اجرای طرح شهاب مدارس در سال تحصیلی 94-93، در 32 منطقه آموزشی کشور بوده است. و 128 هزار نفر در این طرح حضور داشتند. در سال تحصیلی 94-95 طرح شهاب در 64 منطقه آموزشی و با مشارکت 386.000 مدرسه ابتدایی انجام شد. در سال تحصیلی 95-96، طرح شهاب  در 93 منطقه آموزشی و شرکت 970 هزار نفر اجرا شد. طرح شهاب مدارس در سال تحصیلی 97-96 در 386 منطقه آموزشی اجرا می شود و یک میلیون و 700 هزار دانش آموز از اجرای این طرح بهره مند می شوند.

شیوه نامه طرح شهاب 

شیوه نامه طرح شهاب جهت اجرای سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند راهبردی کشور در امور نخبگان و به منظور شناسایی، تربیت و هدایت استعدادهای برتر و ایجاد زمینه برای رشد و پیشرفت آنان در ستاد مرکزی اجرای طرح تدوین شده است. و جهت اجرا در سال تحصیلی 97-96 در مناطق آموزشی و پرورش و بر پایه های تحصیلی تعیین شده ابلاغ شده است. بر اساس شیوه نامه طرح شهاب، در برنامه ملی طرح شهاب  سال تحصیلی 97-96، 386 منطقه تحت پوشش قرار می گیرد و برای یک میلیون و 700 هزار دانش آموز جهت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در حوزه های مختلف استعدادی اجرا می شود. طبق این شیوه نامه همانند سالهای گذشته، کارگروههایی جهت پشتیبانی و حمایت از اجرای صحیح این برنامه در استان ها و مناطق مجری به فعالیت می پردازند و ساز و کارهای نظارتی برای ارتقای کیفیت آن پیش بینی شده است.

در این مقاله به بررسی موضوع طرح شهاب مدارس پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله طرح استعدادیابی مدارس کشور بزنید. 
اگر سوالی در زمینه طرح شهاب مدارس ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *