شرایط و زمان ثبت نام کارشناسی بدون کنکور سراسری

شرایط ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98

شرایط ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98

در سالهای گذشته امکان تحصیل در دانشگاهها فقط با شرکت در آزمون صورت می گرفت. اما در چند سال اخیر پذیرش دانشجو بدون کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی، کار داوطلبین کنکور را آسان تر کرده است. زیرا آنها می توانند بدون شرکت در کنکور و تنها بر اساس سوابق تحصیلی خود اقدام به انتخاب رشته کنند. در اینجا می خواهیم شرایط ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98 را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

لازم به توضیح است که پذیرش دانشجو بدون کنکور برای دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام می شود و قبولی در آن بر اساس سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی است. پذیرش بدون کنکور برای دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، نیمه حضوری، پیام نور، مؤسسات عالی و مؤسسات غیر انتفاعی است. در اینجا شرایط ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98 را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط ثبت نام در دوره روزانه

برای ثبت نام در دوره کارشناسی روزانه بدون کنکور نیاز است تا شرایط و قوانین آن را بدانیم. سؤالی که در ابتدا ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که چه کسانی می توانند در این انتخاب رشته کنند؟ و یا شرکت کنندگان باید دارای چه شرایطی باشند؟ آیا محدودیتی برای شرکت در آن هست؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.
در ابتدا لازم است بدانید تمام کسانی که می خواهند در این انتخاب رشته بدون کنکور شرکت کنند لازم است مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ کرده باشند تا نهایتاً تا آخر شهریورماه اخذ کنند. داوطلبانی که برای دوره کارشناسی ناپیوسته شرکت می کنند نیز باید مدرک کاردانی خود را دارا باشند. توجه کنید که دارندگان دیپلم فنی حرفه ای و کار و دانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند، امکان شرکت در این انتخاب رشته را ندارند.

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام بدون کنکور دوره روزانه

به مانند ثبت نام در کنکور سراسری، برای ثبت نام و انتخاب رشته در رشته های بدون کنکور سراسری 98، داوطلب باید شرایطی را دارا باشد که این شرایط با تیتر شرایط عمومی و اختصاصی در دفترچه آمده است. شرایط تحصیلی لازم در بالا ذکر شد. در اینجا سایر شرایط را نام می بریم: 1) اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان کلیمی، مسیحی، زرتشتی 2) نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران، عناد به معنای مبارزه مسلحانه با نظام یا وابستگی به گروه های محارب است. 3) عدم احراز فساد اخلاقی به مانند اعتیاد به مواد مخدر. 4) دارا بودن تونایی فردی مناسب با رشته 5) دارا بودن دیپلم و گواهی نامه دوره پیش دانشگاهی 6) فارغ التحصیلان دوره کاردانی در صورت اتمام دوره تعهدات و خدمات قانونی خود می توانند در این رشته انتخاب رشته کنند. 7) داوطلبین مرد از نظر مقررات وظیفه عمومی نباید مانعی داشته باشند. مرحله بعد از ثبت نام مرحله مهم و اصلی انتخاب رشته است. انتخاب رشته همزمان با ثبت نام در حال حاضر و در سایت سازمان سنجش در حال انجام است . داوطلبین می توانند در یکی از گروه های آزمایشی اصلی و یک یا دو گروه هنر و زبان های خارجی اقدام به انتخاب رشته کنند. برای ثبت نام و انتخاب رشته خرید کارت اعتباری لازم است. تعداد انتخاب کد رشته محل برای این مرحله 150 انتخاب است. بعد از انتخاب رشته، سازمان سنجش به بررسی انتخاب رشته های ارسال شده می پردازد. و بعد از آن نوبت به اعلام نتایج می رسد. اعلام نتایج در دهه دوم شهریورماه و از طریق سایت سنجش صورت می گیرد.

چگونگی نحوه ثبت نام و انتخاب رشته دوره روزانه بدون کنکور

برای ثبت نام در این مرحله داوطلبین به دو گروه تقسیم می شوند:
1) داوطلبینی که در کنکور سراسری 98 شرکت کرده اند.
2) داوطلبینی که در کنکور سراسری 98 شرکت نکرده اند. داوطلبینی که در آزمون سراسری 98 ثبت نام کرده اند با مراجعه به سایت سنجش اقدام به تهیه کارت اعتباری و دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کرده و اقدام به انتخاب رشته می کنند.
داوطلبینی که در آزمون سراسری 98 ثبت نام کرده اند، با مراجعه به سایت سنجش اقدام به تهیه کارت اعتباری و دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کرده و اقدام به انتخاب رشته می کنند. داوطلبینی که در آزمون سراسری 98 ثبت نام نکرده اند، روند متفاوتی را طی می کنند. این دسته از داوطلبین در ابتدا با مراجعه به سایت www.sanjesh.org دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته را دریافت می کنند و باید هزینه ثبت نام و انتخاب رشته که در سال گذشته 20.000 تومان بوده، را پرداخت و اقدام به تهیه کارت اعتباری کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام داوطلبینی که در آزمون سراسری 98 شرکت نکرده اند

داوطلبینی که اکنون می خواهند اقدام به ثبت نام کنند برای ثبت نام خود باید عکسی از خود تهیه و در مراحل ثبت نام در جای خود ارسال کنند. توجه کنید که عکس باید واضح باشد، عکس باید اسکن شده و با فرمت JPG برای سیستم ارسال شود.

نکات مرتبط با دوره روزانه

همان طور که می دانید قبولی در دوره روزانه، یکسال محرومیت از انتخاب رشته در دوره روزانه را داراست. بنابراین در صورتی که در این مرحله در دوره روزانه پذیرفته شوید و مایل به تحصیل در آن دوره نباشید، یکسال از پذیرش در دوره روزانه محروم می شوید. در صورتی که در سال 95 یا قبل از آن در دوره روزانه پذیرفته شده اید، در صورتی می توانید در این مرحله ثبت نام کنید که تا زمان اعلام نتایج نهایی از رشته خود انصراف دهید. داوطلبینی که در سال 96 در دوره روزانه پذیرفته شده اند، امسال نمی توانند در دوره روزانه انتخاب رشته کنند.

نحوه تأثیر سوابق تحصیلی

پذیرش این مرحله بر اساس سوابق تحصیلی است. منظور از سوابق تحصیلی معدل کتبی دیپلم است. داوطلبین می توانند در گروهی متفاوت از دیپلم خود اقدام به انتخاب رشته کنند. ضریب تأثیر سوابق تحصیلی بر اساس ارتباط و نزدیکی دیپلم و گروه امتحانی از 100 تا 31/4 متفاوت است. در جدول زیر ضریب تأثیر سوابق تحصیلی بر اساس دیپلم در گروه امتحانی آمده است.

نحوه گزینش

گزینش دوره روزانه بنا بر رشته به صورت استانی، ناحیه و یا کشوری صورت می گیرد. رشته هایی که گزینش آنها ناحیه و یا استانی است، 20 درصد ظرفیت پذیرش به داوطلبین آزاد تعلق می گیرد. در این مقاله شرایط ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دوره روزانه 98 را مورد بررسی قرار دادیم در صورت تمایل شما میتوانید مقاله رشته های بدون کنکور 98 را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *