کنکور

سهمیه در کنکور سراسری






سهمیه در کنکور سراسری

تاریخچه اعمال سهمیه بندی در جذب و پذیرش دانشجو جهت برطرف کردن محرومیت ها به سال های بسیار دور باز می گردد. به طور مثال، در سال 1348 هجری شمسی تعداد زیادی از دانشگاه های موجود در شهرستان ها تا حدود نیمی از دانشجویانشان را از میان داوطلبان محلی گزینش می کردند. در سال تحصیلی 1361 هجری شمسی متقاضیان و داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه ها به سه دسته داوطلبان نهادها، منطقه ای و آزاد دسته بندی می شدند. داوطلبان آزاد شامل حال افرادی می شد که مدرک تحصیلی دیپلم دوران متوسطه خود را از یکی از شهرهای کرمان، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، زنجان، مشهد، رشت، تبریز، ارومیه، سمنان، یزد و یا تهران دریافت کرده بودند. علاوه بر این، داوطلبان منطقه ای نیز افرادی را شامل می شد که در گروه داوطلبان منطقه آزاد نبودند. البته این گروه از داوطلبان در صورت علاقه امکان استفاده از سهمیه آزاد را نیز داشتند. میزان سهمیه هر کدام از این گروه ها در حدود یک سوم کل ظرفیت مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های کل کشور بود. باید بگوییم که قسمت هایی از کشور از سال 63 به بعد به پنج منطقه در قالب سهمیه مناطق گروه بندی شده اند. هم زمان به وقوع جنگ تحمیلی و آغاز دوران هشت سال دفاع مقدس سهمیه هایی همچون شاهد و رزمندگان نیز به آن ها افزوده شد. این روند تا سال تحصیلی 67 نیز ادامه پیدا کرد و از سال 68 به بعد بود که سهمیه مناطق به سه منطقه (مناطق 3-2-1) کاهش یافت.

در این مقاله بحث سهمیه در کنکور سراسری را مطرح می کنیم و به ارائه پاره ای توضیحات در مورد انواع سهمیه ها می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با سهمیه در کنکور سراسری به دست آورید.

سهمیه بندی مناطق در کنکور سراسری دانشگاه ها

در ارائه توضحاتی در مورد سهمیه بندی مناطق باید عرض کنیم که هر کدام از شهرهای کشور با توجه به کیفیت آموزشی که به دانش آموزان ارائه می دهند در سه گروه یک، دو و سه قرار می گیرند. از طرف دیگر، هر کدام از داوطلبان کنکور سراسری مطابق اطلاعات ثبت نامی خود با توجه به محل سکونت خود در گروه یکی از مناطق 3-2-1 واقع می شوند. سهمیه بندی مناطق به این شکل است که داوطلبان کنکور سراسری 98 مطابق شهری که در آن سه سال آخر دوران دبیرستان خود را سپری کرده اند. یکی از سهمیه های مناطق سه گانه شامل حال آن ها می شود. تمامی فارغ التحصیلان مقطع کاردانی آموزشگاه های فنی و حرفه ای و دانش آموزان هنرستانی مطابق محل تحصیل سه سال آخر دوران هنرستان خود از یکی از سهمیه ها برخوردار می شوند. به فرض مثال، در صورتی که فرد دانش آموز کل مدت تحصیل خود را در منطقه یک سپری کرده باشد و تنها سه سال آخر دوران تحصیل خود را در یکی از دبیرستان های منطقه سه گذرانده باشد سهمیه منطقه سه شامل حال وی نمی شود.

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری از جمله مهم ترین سهمیه ها به شمار می آید. این نوع سهمیه، شامل حال فرزندان و همسر جانبازان با درصد جانبازی 25 درصد به بالا، تمامی آزادگان فرزندان و همسران آن ها و همین طور فرزندان و همسران شهدا می شود. میزان ظرفیت اختصاص داده شده برای این گروه از داوطلبان در سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری به میزان 30 در صد از ظرفیت هر کدام از کد رشته ها در نظر گرفته شده است.

سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری دانشگاه ها

تمامی افرادی که در زمان هشت سال دفاع مقدس حداقل مدت شش ماه را در جبهه حضور داشته اند می توانند از سهمیه رزمندگان بدون هیچ محدودیتی استفاده نمایند. باید خاطر نشان کنیم که حد نصاب نمره در نظر گرفته شده جهت این گروه از متقاضیان 75 درصد کل نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر داوطلب است.

سهمیه در کنکور سراسری98

باید بگوییم که تمامی سهمیه های ذکر شده به اضافه شماری دیگر که می توانید با تماس در مورد سهمیه در کنکور سراسری 98 با مشاوران آیدانیتو از آن ها اطلاع یابید جزء سهمیه های کنکور سراسری ورودی دانشگاه ها هستند. در مجموع داوطلبان می توانند به کمک سهمیه در کنکور سراسری 98 آسان تر به دانشگاه ها راه پیدا کنند.
در این مقاله به تحلیل و بررسی سهمیه در کنکور سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله قبولی دانشگاه با سهمیه بزنید.
اگر سوالی در زمینه سهمیه در کنکور سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *