آیدانیتو > سندرم آشیانه خالی
تنهایی سالمندان

سندرم آشیانه خالی





 

سندرم آشیانه خالی

اگر آخرین فرزندتان کاملاً بزرگ شده و در حال ترک خانه است یا همین حالا هم خانه را ترک کرده است، ممکن است شما در حال تجربه احساسات عجیبی باشید. به اتفاقی که در حال تجربه آن هستید، می گویند سندرم آشیانه خالی.

این سندرم مخصوص سالمندان و والدینی است که پیر شده اند و فرزندانشان با ازدواج کردن، جدا کردن محل زندگی یا مهاجرت به کشوری دیگر آن ها را ترک کرده اند.

ویژگی های سندرم آشیانه خالی

اگر چه والدین معمولاً فرزندانشان را به استقلال تشویق می کنند، اما به هر حال تجربه از دست دادن می تواند کاملاً دردناک باشد. اینکه پدر و مادر ناگهان با جای خالی فرزندانشان در خانه مواجه بشوند سخت است. آن ها دل تنگ فرزندشان می شوند چون سال ها با او زندگی کرده اند.

گاهی اوقات والدین شدیداً نگران فرزندی می شوند که از خانه رفته است، با این که می دانند او بزرگ شده است، و توانایی مراقبت از خودش را دارد. اگر آن ها فقط یک فرزند داشته باشند، وضعیت بغرنج تر است.

سندرم آشیانه خالی یک بیماری یا اختلال نیست که توسط متخصصان تشخیص داده بشود. بلکه مفهومی برای توصیف تجربه احساساتی مثل غم و فقدان است.

تأثیر سندرم آشیانه خالی

در گذشته، محققان معتقد بودند که وقتی فرزندان برای شروع یک زندگی مستقل خانه را ترک می کنند، پدر و مادر عمیقاً حس می کنند که او را از دست داده اند و این موقعیت آن ها را نسبت به افسردگی، اعتیاد به الکل، دعواها و درگیری های زناشویی و… آسیب پذیر می کند.

اما پژوهش های جدید نشان می دهند که سندرم آشیانه خالی می تواند موجب کاهش تنش های کاری و خانوادگی بشود و فواید زیادی برای والدین داشته باشد. وقتی آخرین فرزند خانه را ترک می کند، والدین فرصت پیدا می کنند تا دوباره به هم نزدیک شوند و کیفیت زندگی مشترک را افزایش بدهند.

روش های مقابله با تأثیرات منفی سندرم آشیانه خالی

اگر در حال تجربه احساسات منفی ای هستید و حس می کنید که فرزندتان را از دست داده اید می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

واقعیت را بپذیرید

اگرچه شما برای دختر یا پسرتان دلتنگ خواهید شد، اما واقعیت را بپذیرید و به این فکر کنید که فرزندتان در مسیر موفقیت قدم برداشته و شما باید به او کمک کنید.

با او در تماس باشید

شما می توانید با وجود دوری از فرزندتان با او در تماس باشید. تلاش کنید تا تماس هایتان را از طریق تماس تلفنی، پیامک، تماس های ویدیوئی، ملاقات او در محل زندگی اش و … حفظ کنید.

به دنبال حمایت باشید

اگر تحمل این وضعیت جدید واقعاً برایتان دشوار است از دیگر نزدیکانتان کمک بگیرید. مثلاً با خواهر، برادر یا یک دوست نزدیک ارتباط برقرار کنید و احساسات تان را با او سهیم شوید. حتی می توانید برای پشت سر گذاشتن این تجربه از یک مشاور کمک بگیرید.

مثبت اندیش باشید

به ویژگی های مثبت این زندگی جدید فکر کنید. حالا شما وقت و انرژی بیشتری برای همسرتان دارید و می توانید از تعامل با همدیگر لذت ببرید، در کنار هم به فعالیت های تفریحی بپردازید و زندگی مشترک تان را باز سازی کنید.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره سالمندان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه به عنوان یک پدر یا مادر در حال تجربه سندرم آشیانه خالی هستید، برای آگاهی از بهترین راهکارهای پشت سر گذاشتن این سندرم، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *