مشکلات بعد از طلاق

دوستی با همسر سابق





 

دوستی با همسر سابق

باید این واقعیت را پذیرفت که گاهی اوقات یک رابطه عاشقانه به پایان می رسد. ممکن است یکی از همسران یا هر دو دیگر همدیگر را دوست نداشته باشند، به هر دلیلی از همدیگر دور شوند یا به علت عدم تفاهم نتوانند به زندگی مشترک ادامه بدهند. علت جدایی و طلاق از زوجی به زوج دیگر متفاوت است.

عدم تفاهم، مشکلات مالی، مشکلات جنسی، خیانت، تغییرات شخصیتی در طول زندگی و….. می توانند دلایل طلاق باشند.

یکی از سوال های پیش روی همسرانی که از همدیگر جدا می شوند این است که آیا رابطه دوستی بعد از طلاق ممکن است؟ آیا دوستی با همسر سابق کاری عقلانی است؟ کیفیت روابط بعد از طلاق باید چطور باشد؟

آیا می توان به راحتی همسر سابق را فراموش کرد؟ آیا بعد از جدایی عشق می میرد؟ آیا ممکن است که با حفظ مرزها با کسی که روزی دوستش داشتیم، دوست بمانیم یا چنین رابطه ای آسیب زا و به ضرر زن و مرد است.

در این مقاله به دوستی با همسر سابق و مزایا و معایب آن می پردازیم:

چرا دوستی با همسر سابق آسیب زا است؟

در اینجا به تبعات احتمالی دوستی با همسر سابق می پردازیم:

شکست دوباره

وقتی همسران بعد از جدایی فوراً به بهانه دوستی به سمت همدیگر بر می گردند، احتمال دارد برای بار دوم شکست عاطفی را تجربه کنند. به عنوان مثال ممکن است زن و مردی از همدیگر طلاق بگیرند چون یکی از آن ها معتاد است و تمایلی هم به ترک دارند. در عین حال این زوج همچنان به همدیگر علاقه مند هستند.

دوستی بعد از طلاق می تواند این دو نفر را به هم نزدیک کند و از آن جایی که مشکلشان ریشه ای عمیق دارد، شکستی دیگر را تجربه کنند.

سردرگمی هویتی

وقتی زن و مردی از همدیگر جدا می شوند هویت شان به نوعی تغییر می کند و از یک فرد متأهل به یک فرد مجرد تبدیل می شوند. اگر آن ها بلافاصله بعد از طلاق به عنوان دوست به همدیگر نزدیک شوند، ممکن است از نظر هویتی سر درگم شوند و نتوانند نقش جدید خود را درونی کنند.

مانعی برای سوگ عاطفی

جدایی از بعضی لحاظ به مرگ یک عزیز و از دست دادن او شباهت دارد. وقتی دو نفر از نظر عاطفی شکست می خورند باید زمانی را به سوگ عاطفی و پشت سر گذاشتن غم حاصل از آن اختصاص بدهند و اگر نه از نظر روانی بهبود پیدا نمی کنند.

دوستی با همسر سابق می تواند مانعی برای سوگ عاطفی باشد.

آسیب دیدن فرزندان

بسیاری از فرزندان طلاق آرزو دارند که دوباره والدینشان را در کنار هم ببینند. مخصوصاً اگر کم سن و سال باشند.

در صورتی که همسران بعد از طلاق همچنان با همدیگر معاشرت کنند، ممکن است فرزندان تصور کنند که آن ها دوباره قرار است با همدیگر زندگی کنند و با آگاهی از این که برداشتشان اشتباه بوده، نا امید شوند و از نظر روانی آسیب ببینند.

به تعویق افتادن بهبود روانی

بعد از طلاق افراد نیاز دارند که زمانی را به خودشان اختصاص بدهند، با خودشان خلوت کنند و از خودشان مراقبت کنند تا دوباره بتوانند به زندگی برگردند و حتی وارد رابطه جدیدی شوند. دوستی با همسر سابق می تواند این بهبود روانی را به تعویق بیاندازد، چون افراد هنوز باور نمی کنند که طلاق اتفاق افتاده و باید با آن کنار بیایند.

آیا دوستی با همسر سابق می تواند سالم باشد؟

نمی توان با اطمینان گفت که دوستی با همسر سابق در هر شرایطی غیر ممکن است. در بعضی شرایط، همسران می توانند با رعایت نکاتی از حال همدیگر باخبر بمانند و یک رابطه دوستی را حفظ کنند.

مثلاً در صورتی که زن و مرد سال ها با همدیگر زندگی کرده باشند، فرزند یا فرزندانی داشته باشند و طلاقشان منطقی، بالغانه و با دلایلی موجه باشد، لزومی ندارد که بعد از طلاق به دشمن همدیگر تبدیل شوند.

آن ها می توانند ارتباطشان را با رعایت حدود و مرزهایی حفظ کنند. مخصوصاً اگر در میان سالی از همدیگر جدا شده باشند. این حالت به نفع فرزندان هم هست. چون آن ها درک می کنند که پدر و مادرشان دیگر شریک زندگی همدیگر نیستند اما به دشمن یکدیگر هم تبدیل نشده اند.

آنچه اهمیت دارد این است که همسران حتماً زمانی را بعد از طلاق به بازیابی خودشان اختصاص بدهند و فوراً رابطه دوستانه را آغاز نکنند.

در ادامه مطاله مقاله «مشکلات بعد از طلاق» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که قصد جدایی از همسرتان را دارید، برای آگاهی از شرایط بعد از جدایی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *