آیدانیتو > دوران بازنشستگی سالمندان
بازنشستگی سالمندان

دوران بازنشستگی سالمندان





 

دوران بازنشستگی سالمندان

سالمندی دوران گذار و سازش با تغییرات بسیار است. بازنشستگی یکی از تغییرات مهمی است که بسیاری از سالمندان با آن مواجه می شوند. تأثیرات این تغییر بر سلامت جسمی و روانی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و به نگرش فرد و دلیل بازنشستگی اش بستگی دارد. تقریباً یک سوم بازنشستگان در کنار آمدن با جنبه های مختلف بازنشستگی مثل کاهش درآمد و تغییر نقش اجتماعی مشکل دارند.
بعضی از افراد با انتخاب خودشان بازنشسته می شوند، در حالی که بعضی به اجبار این کار را می کنند. آمادگی برای بازنشستگی و آگاهی از ویژگی های منحصر به فرد آن می تواند دوران بازنشستگی سالمندان را تسهیل کند.
تأثیرات بازنشستگی سالمندان

در اینجا به انواع تأثیرات دوران بازنشستگی سالمندان می پردازیم:

تأثیر اقتصادی

بازنشستگی این قابلیت را دارد که بر وضعیت معیشتی فرد سالمند تأثیر بگذارد. اگر فرد سرمایه گذاری انجام داده باشد یا پولی را پس انداز کرده باشد، وضعیت زندگی اش تغییر قابل توجهی نمی کند. اما برای بیشتر مردم، بازنشستگی به معنای محاسبه دوباره وضعیت مالی و تغییر سبک زندگی متناسب با وضعیت جدید است.
ممکن است فرد بازنشسته مجبور شود برای تأمین نیازهای مالی اش دوباره مشغول به کار شود یا یک کار پاره وقت پیدا کند. مشکلات معیشتی می توانند مانع استراحت و آرامش سالمند در دوران بازنشستگی شوند.

تأثیر جسمی

بازنشستگی سالمندان می تواند با تغییراتی در سلامت جسمانی همراه باشد. اگر فرد سالمند قبلاً شغلی داشته است که موجب تحرک جسمانی اش می شده و حالا بیشتر اوقات شبانه‌روز جلوی تلویزیون می نشیند، ممکن است سلامتی اش به خطر بی افتد.
بهتر است سالمندان در دوران بازنشستگی حتماً تحرک جسمی خود را حفظ و به صورت منظم ورزش کنند. ورزش کردن یک سالمند می تواند یک پیاده روی روزانه باشد. تحرک بدنی خطر ابتلا به انواع بیماری ها، مثل بیماری های قلبی را شدیداً کاهش می دهد.

تأثیرات روانی

گاهی اوقات بزرگ ترین تأثیر بازنشستگی سالمندان می تواند ذهنی و احساسی باشد. ممکن است هویت و حس مفید بودن در سالمند وابستگی زیادی به شغل داشته باشد. بازنشستگی فرصتی برای پیدا کردن روش های جدید استفاده از استعدادها است.

 

به عنوان مثال مردان و زنان سالمند می توانند کارهای داوطلبانه انجام دهند، تجربیاتشان را در اختیار دیگران قرار بدهند، سفر کنند، کتاب بخوانند، خاطراتشان را بنویسند و با نوه هایشان معاشرت کنند و … همچنین بازنشستگی فرصت مناسبی است برای یادگیری یک مهارت جدید و پیدا کردن سرگرمی های جدید.
اگر سالمندان بازنشته بی کار نمانند و وقت خود را با کارهای مفید و لذت بخش پر کنند، کمتر احتمال دارد که دچار بحران روانی بازنشستگی بشوند.

چه کسانی از بازنشستگی لذت می برند؟

بازنشستگی قوی ترین تأثیر را بر آدم هایی می گذارد که از حمایت اجتماعی برخوردارند. سالمندانی که منزوی نیستند، در جامعه نقش ایفا می کنند و زمان بیشتری را با افراد خانواده و دوستان می گذرانند. ارتباط با آدم ها و انجام فعالیت های مفید به زندگی سالمند معنا می بخشند.
در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مقابله با تنهایی سالمندان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 در صورتی که قصد بازنشستگی دارید یا به تازگی بازنشسته شده اید، می توانید برای اطلاع از ویژگی های دوران بازنشستگی سالمندان، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *