آیدانیتو > جلوگیری از استرس
مدیریت استرس

جلوگیری از استرس

جلوگیری از استرس

 

جلوگیری از استرس

اگر چه این روزها استرس به جزء جدایی ناپذیری از زندگی مردم در جامعه تبدیل شده است اما بیش از حد بودن آن عواقب وخیم و غیر قابل جبرانی را برای هر فرد چه زن و چه مرد به همراه دارد. واکنش هر فرد به استرس های روزمره با فرد دیگر فرق دارد. ولی موضوع مهم این است که بدانیم چه چیزهایی استرس را در ما به وجود می آورد و شیوه برخورد با این مشکل و جلوگیری از استرس را نیز بدانیم. در این مقاله، دنبال اطلاع از راه های مختلفی جهت جلوگیری از استرس برای شما عزیزان هستیم. پس اگر در دنیای ماشینی و پرمشغله امروز در جستجوی روشی برای جلوگیری از استرس هستید با مقاله پیش رو ما را همراهی کنید. اما در ابتدا بهتر است تعریفی هر چند مختصر از استرس خدمتتان ارائه دهیم.

استرس را چگونه می توان تعریف کرد؟

بر طبق تعریف ارائه شده مؤسسه ملی سلامت روان استرس واکنش و عکس العمل طبیعی بدن به یک نیاز در وجود ماست. شمار بسیاری از عوامل چه منفی و چه مثبت می توانید استرس را در افراد به وجود آورند. در یک شرایط خطرناک، استرس عکس العمل دفاعی را در درون ما تحریک می کند و علائمی از حمله منقبض شدن عضلات، بالا رفتن سرعت تنفس و افزایش ضربان قلب را در ما به وجود آورد. این استرس و اضطراب موجب می شود که در یک چشم بر هم زدن تصمیماتی را اتخاذ نماییم. این همان اضطرابی است که انسان اولیه و غارنشین را یاری کرد که در صورت در معرض تهدید قرار گرفتن یا فرار کنند و یا با آن روبرو گردند. بدن ما تنها قادر است بخش کمی از استرس را تحمل کند و با آن کنار بیاید. استرس شدید و مزمن به آسانی می تواند عملکرد سیستم های بدن را مختل نماید و مشکلات و بیماری های جدی و غیرقابل جبرانی را برای فرد ایجاد نماید. با تداوم استرس و ثابت بودن آن فرد با بیماری هایی همچون دیابت، بیماری های قلبی، اضطراب و فشار خون بالا مواجه می شود.

راه های جلوگیری از استرس

در این بخش از مقاله پیش رو به ذکر شماری از بهترین و کارآمدترین راه های جلوگیری از استرس برای شما می پردازیم.

تغییر عوامل استرس زا در صورت امکان

شماری از استرس ها در زندگی غیرقابل اجتناب هستند و بهترین کار در زمان بروز و مواجه با آن ها مدیریتشان است. در واقع شماری از عوامل در محدوده کنترل شما قرار می گیرند. به فرض مثال، اگر تصور می کنید که خرید کردن از فروشگاه محله در یک روز جمعه به علت صف های طولانی استرس زیادی را  در شما به وجود می آورد. سعی کنید روز خریدتان را عوض کنید و روز دیگری به فروشگاه مراجعه نمایید. پس دیدید که با همین یک تغییر ساده می توانید به پیشگیری از استرس در وجود خود کمک کنید.

شناسنایی منابع استرس زا

چه موقعیت یا وقایعی موجب بیدار شدن احساسات استرس آمیز در شما می شوند؟ این موارد مرتبط با کدام یک از زمینه های زندگی فردی شما هستند؟ آیا این عوامل استرس زا شامل رابطه با افراد دیگر، کار، تصمیم های مهم اقتصادی، سلامت، خانواده و بچه ها می شوند؟ وقتی شما به آسانی بتوانید منبع استرس زای خود را شناسایی کنید قدم نخست را برای حل کردن مشکل خود برداشته اید و دقیقاً از این موضوع مطلع هستید که باید تلاش و تمرکز خود جهت جلوگیری از استرس را در کجا متمرکز نمایید.

روش هایی سالم جهت جلوگیری از استرس

از جمله روش های سالم برای جلوگیری از استرس رو به آوردن به فعالیت های سالم همچون درد و دل با خانواده یا دوستان، ورزش، تمدد اعصاب و مراقبه است. رفتارهای ناسالم در هر فرد در طول گذشت زمان و حتی در طول سال ها در فرد ایجاد و تقویت می شوند. همان گونه که می دانید تغییر این رفتارهای ناسالم دشوار است. پس هرگز سعی نکنید تمام رفتارهای نادرست خودتان را اصلاح نمایید.

توجه به سلامتی خود را فراموش نکنید

از جمله دیگر راه های جلوگیری از استرس توجه به سلامت فردی است. باید بدانید که بدن و ذهن شما با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند و عدم توجه به جسم موجب ایجاد مشکلات روحی مختلفی در فرد می شود. کمبود آب در بدن، حذف یک یا دو عدد غذایی در طول روز و مصرف کم آب همه و همه با استرس و اضطراب ارتباطی قوی دارند. پس نگاهی ویژه به کارهایی که در طول روز انجام می دهید داشته باشید و رعایت موارد زیر را فراموش نکنید.

  • همواره از رژیم غذایی متعادل و سالمی استفاده کنید
  • در طول هفته حداقل سه بار وحداکثر پنج بار ورزش کنید
  • مصرف 5 تا 8 لیوان آب را در طول روز فراموش نکنید
  • ساعت استراحت و خواب شما در طول روز باید بین 7 تا 9 ساعت باشد.

تقسیم زندگی به بخش های قابل مدیریت

برای جلوگیری از استرس در طول روز می توانید از تقویم استفاده کنید. در یک روز بعدظهر تقویم خود را بردارید و برنامه ریزی برای زندگی خود انجام دهید. سعی در مدیریت کارهای خود داشته باشید و همواره به خاطر داشته باشید شما قادر به انجام کارهای خود در یک شب نیستید. شما قادر به حذف چه مواردی از برنامه زندگی خود جهت جلوگیری از استرس هستید؟ در صورت اختصاص زمان بیشتری برای استراحت و ریلکس بودن شما به آسانی می توانید در ایجاد هر گونه استرسی در وجود خود خودداری کنید.

از مصرف افراطی مواد کافئین دار خودداری کنید

از جمله راه های پیشگیری از استرس افراط در مصرف قهوه ، چای و سایر نوشیدنی هایی است که به علت وجود کافئین در آن ها می توانند استرس را در وجود شما به وجود آورند. کافئین به عنوان یکی از مواد موجود در این ترکیبات در آن به علت سرعت جذب بسیار بالا می تواند عوارض خطرناکی همچون اضطراب، بی خوابی، فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب و آزاد سازی هورمون های استرس زا را برای فرد به همراه داشته باشد. توصیه ما این است که به عنوان یکی از راه های جلوگیری از استرس همواره حد اعتدال را در مصرف انواع نوشیدنی های کافئین دار همچون چای و قهوه رعایت کنید و برای جلوگیری از استرس و اضطراب از نوع بدون کافئین قهوه استفاده نمایید.
در ادامه مقاله جلوگیری از استرس مطالعه مقاله عوارض استرس را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه جلوگیری از استرس و جزئیات مربوط به آن می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

0 دیدگاه در “جلوگیری از استرس

  1. محمدحسن مقیمان گفت:

    بسیار مفید و عالی بود و کاربردی در زندگی همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *