مشاوره تحصیلی

تغییر رشته دانشگاهی






تغییر رشته دانشگاهی

  • نحوه تغییر رشته دانشگاهی دانشجویان در مقاطع دانشگاهی
  • مشاوره دقیق درباره شرایط تغییر رشته دانشجویان
  • شرایط تغییر رشته مهندسی به رشته های پزشکی با قوانین دانشگاهی
  • مشاوره در زمینه آخرین قوانین و راه کارهای تغییر رشته دانشگاهی در تمامی مقاطع

انتخاب مسیر درست نیازمند تحقیق و جست و جو و آگاهی کامل از توانایی ها و علایق افراد است به ویژه که انتخاب بر سر رشته دانشگاهی باشد. شاید کسانی را دیده اید که با اکراه به ادامه تحصیل در رشته پذیرفته شده در کنکور ادامه می دهند یا اینکه خود شما در چنین وضیعتی هستید. به هر حال گاهی آدم اشتباهی وارد مسیری می شود. حالا که اقدام به تغییر رشته دانشگاهی خود گرفته اید یا اینکه قصد انجام تغییر رشته دارید، توصیه می کنیم این مطالب را مطالعه کنید تا دوباره دچار اشتباه نشوید.

نحوه تغییر رشته دانشجویان

تغییر رشته گاهی قبل از ورود به دانشگاه تحت عنوان تغییر رشته در پیش دانشگاهی انجام می شود. این نوع داوطلبان در کنکور رشته ای غیر از رشته ی تحصیلی خود را آزمون می دهند که باید در خرداد یا شهریور پایه دهم، دروس تخصصی پایه ی دهم رشته ی مورد نظر را امتحان بدهند و در صورتی که نمرات مورد پذیرش کسب نمایند، تغییر رشته آنان مورد قبول واقع می شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر تغییر رشته دبیرستان توصیه می کنیم مقاله تغییر رشته را حتماً مطالعه کنید. تغییر رشته در کارشناسی تابع شرایط و ضوابط خاص خود است و فردی که قصد تغییر رشته دارد، باید درخواست تغییر رشته خود را به اداره مرکزی موارد خاص ارائه نماید تا با توجه به قوانین و محدوده اختیارات جهت درخواست تغییر رشته دانشجو اقدام شود. تغییر رشته در دانشگاه آزاد منوط به داشتن شرایطی است که اگر دانشجو دارای آن شرایط باشد در هر زمان که بخواهند می توانند رشته خود را تغییر دهند. تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان پذیر است و بدین شیوه است که دانشجو بعد از گذراندن دو نیم سال تحصیلی با موافقت آموزش دانشگاه می تواند گرایش خود را تغییر دهد. تغییر رشته در مقطع دکتری همانند مقطع کارشناسی ارشد است و داوطلب با دشواری منابع جدید و نیز مصاحبه برای رشته ی جدید در صورت قبول شدن در آزمون مواجه است. تغییر رشته دانشگاهی

شرایط تغییر رشته در مقاطع دانشگاهی

شرایط تغییر رشته در دانشگاه سراسری واجد شرایطی است که به شرح زیر است: 1- گذراندن حداقل 6/1 واحدهای رشته پذیرش شده 2- رتبه متقاضی در آزمون ورودی بیشتر از رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در رشته یی مورد تقاضا وی می باشد. 3- دانشجو در رشته ی پذیرش شده از طریق آزمون با ادامه تحصیل از نظر قوانین آموزشی مواجه نباشد. متقاضی تغییر رشته در هر مقطع تنها یکبار فرصت تغییر رشته دارد. نحوه تغییر رشته دانشجویان در دانشگاه دولتی ابتدا با پر کردن فرم درخواست دانشجو برای تغییر رشته و تحیل آن به آموزش دانشگاه صورت می گیرد و با توجه به دارا بودن شرایط تغییر رشته در مورد درخواست او بررسی و تحقیق می شود. شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد منوط به شرایطی همچون شرایط تغییر رشته در دانشگاه سراسری است و در صورت موافقت دانشگاه مربوطه دانشجو هر زمان که بخواهد می تواند تغییر رشته بدهد. شرایط تغییر رشته به پزشکی بدین صورت است که دانشجو باید فارغ التحصیل دوره های لیسانس تمامی رشته های گروه علوم پزشکی و ریاضی و تجربی باشد و سن متقاضی بیشتر از 25 سال نباشد. همچنن دانشجو از شرایط عمومی تحصیل رایگان برخوردار باشد و معدل کل دیپلم حداقل 17 باشد و مقاطع کارشناسی حداقل 16 باشد. اگر  واجدین شرایط هستید، می توانید به پزشکی تغییر رشته بدهید.

قوانین تغییر رشته دانشگاهی

موارد مهم شرایط تغییر رشته به پزشکی  را اشاره کردیم و در این میان ممکن است قصد تغییر رشته به پزشکی را داشته باشید در حالی که از رشته های مهندسی باشید، بر این اساس باید یادآوری کرد که شرایط ذکر شده در بالا را که بیان نموده ایم، تغییر رشته مهندسی به پزشکی را نیز شامل می شود و کلیه فارغ التحصیلان رشته های فنی و ریاضی و علوم تجربی و پزشکی می توانند در تغییر رشته به پزشکی شرکت نموده و شانس قبولی برای این رشته را امتحان کنند. همچنین اگر قصد تغییر رشته پرستاری به پزشکی را دارید، شرایط بالا مشمول شما نیز می شود و می توانید در تغییر رشته به پزشکی اقدام کنید. قوانین تغییر رشته دانشگاهی با توجه به نوع دانشگاه ها و نیز مقاطع تحصیلی دانشجو و ضوابط آموزشی هر کدام از مراکز آموزشی متغیر است و متقاضیان تغییر رشته ابتدا باید قوانین تغییر رشته دانشگاهی مربوط به دانشگاه مزبور را مطالعه کنند سپس واجد شرایط عممی نظام آموزشی باشند.
  
در این مقاله به بررسی موضوع تغییر رشته دانشگاهی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله تغییر رشته بزنید. 
اگر سوالی در زمینه تغییر رشته دانشگاهی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *