آیدانیتو > تست تیپ شخصیتی
رشد و توسعه ی فردی

تست تیپ شخصیتی






 


تست تیپ شخصیتی

این روزها علاقه مندان تست تیپ شخصیت بیشتر از همیشه هستند. شاید دلیل مهم این موضوع این باشد که امروزه بیشتر از همیشه می دانیم که ویژگی های شخصیتی ما چه تأثیر عمیقی بر انتخاب های مختلف زندگی مثل انتخاب شغل و ازدواج می گذارند.

همچنین روانپزشک ها، روانشناس ها و مشاوران از نتایج یک آزمون تیپ شخصیتی برای تشخیص مشکلات روانشناختی، انتخاب روش درمانی، بررسی تغییرات شخصیتی یک مراجع و… استفاده می کنند. حتی کارفرماهای بسیاری ترجیح می دهند که در جلسات مصاحبه شغلی از یک یا چند تست تیپ شخصیتی استفاده کنند و با توجه به نتیجه آن کسی را استخدام کنند یا نکنند.

انواع تست تیپ شخصیتی

تست تیپ های شخصیتی می تواند دو نوع باشد:

تست های خود گزارشی

در تست های خودگزارشی، فرد به سؤالات تست شخصیت تیپ پاسخ می دهد و بر اساس پاسخ ها و نمره ای که از تست می گیرد، گزارشی در مورد ویژگی های شخصیتی اش به او ارائه می شود.

تست های تصویری

تست تیپ شخصیتی می تواند تصویری باشد. یعنی کسی که تست تیپ شخصیت را برگزار می کند، تصویر، جسم یا فیلم صامتی را به فردی نشان می دهد و از او می خواهد که اولین حسی را که با  دیدن تصویر تجربه می کند و تحلیلش از آن را بیان کند.
مژده مژده !
با توجه به استقبال شما دوستان عزیز، زین پس به منظور تعیین وقت برای ارتباط با مشاوران به صورت حضوری و انجام تست های مشاوره ای می توانید با شماره 02142258 تماس بگیرید. 

تست شخصیت MBTI

تست MBTI یکی از شناخته شده ترین تست های تیپ شخصیتی است و به افرادی که این آزمون را می دهند کمک می کند تا با خصوصیات اصلی خودشان آشنا شوند. این تست تیپ شخصیتی در حوزه های مختلفی مثل انتخاب شغل، ازدواج، انتخاب رشته تحصیلی، استخدام و … بسیار کاربرد دارد.

این آزمون که اساس و پایه اش نظریه یونگ و کتاب «تیپ های روانشناختی» این روانشناس بزرگ است، چهار عامل تأثیر گذار در شخصیت را برررسی می کند: درون گرا یا برونگرایی، شهودی یا حسی بودن، احساسی یا منطقی بودن و ادراکی یا قضاوتی بودن.

از ترکیب این صفات، 16 تیپ شخصیتی متفاوت حاصل می شود و ترکیب های متفاوت این مؤلفه ها می توانند آدم های متفاوتی با ویژگی ها و ترجیحات متفاوت بسازند.

معایب تست تیپ شخصیتی

اگر چه تست تیپ شخصیتی بسیار پرکاربرد و مفید است، اما این طور نیست که بتوان کاملاً به نتایج این دست آزمون ها اعتماد کرد. گاهی اوقات افراد موقع پاسخ دادن به سؤال های این آزمون ها صادق نیستند و جواب های غیرواقعی می دهند تا به اهدافشان برسند. مثلاً شغل خاصی را به دست بیاورند یا با کسی که دوستش دارند ازدواج کنند.

عیب دیگر بعضی از تست های شخصیت این است که سؤال هایشان بیش از حد زیاد است و ممکن است آزمون دهنده خسته شود و به  درستی به تست پاسخ ندهد.

در ادامه مطالعه مقاله تست MBTI را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع تست تیپ شخصیت می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *