ترس

ترس از تنهایی






 

ترس از تنهایی

ترس از تنهایی شامل انواع مختلفی از ترس ها است. بعضی افراد از تنهایی و جدا ماندن از یک شخصیت خاص می ترسند. بعضی از تنها زندگی کردن و برخی از حضور در مکان های عمومی، به تنهایی، وحشت دارند. بعضی هم نمی توانند تنها در خانه بمانند. انواع مختلف ترس از تنهایی می توانند دلایل مشابه یا متفاوتی داشته باشند.

یک پژوهش روانشناختی جهانی نشان داد که وقایع ناگوار در دوران کودکی یا در طول زندگی دلایل اصلی ترس از تنهایی اند و این ترس می تواند موجب اضطراب های شدیدی بشود. ترس از تنهایی وقتی جدی و بیش از حد شود، به یک اختلال روانی تبدیل می شود.

دلایل ترس از تنهایی

ترس از تنهایی انواع مختلفی دارد و هر نوع آن ممکن است ریشه های روانشناختی منحصر به فردی داشته باشد. ترس از تنهایی در مکان های عمومی، می تواند مرتبط با ترس از مکان های شلوغ باشد. شاید فردی که از تنهایی می ترسد، در حقیقت در مراقبت از خودش با چالش روبرو می شود. گاهی اوقات هم فرد از تنهایی می ترسد چون به یاد خاطرات دردناکی می افتد که در آن ها به تنهایی با اتفاقات ناگواری روبرو شده.

اختلال ترس از تنهایی همیشه دلایل روانشناختی ندارد و می تواند کاملاً طبیعی باشد. به عنوان مثال اگر کسی به تنهایی در محله ای جرم خیز زندگی کند، منطقی است که از احتمال مورد حمله قرار گرفتن از جانب خلاف کارها، دزدها، قاتلان، متجاوزان و… بترسد. البته این نوع ترس از تنهایی به راحتی و با تغییراتی در محل زندگی و سبک زندگی برطرف می شود.

بیشتر آدم ها یک یا چند نفر را در زندگی دارند که حامی شان هستند. افرادی مثل اعضای خانواده و دوستان خیلی نزدیک. طبیعی است که هر کسی وقتی حامی اش را از دست بدهد مضطرب شود یا احساس تنهایی کند. اکثر اوقات چنین احساسی خفیف و ملایم است. اگر این دست احساسات طولانی مدت و شدید شوند، می توانند نشانه ای از اختلالاتی مثل اختلال اضطراب جدایی باشند.

این حالت در کودکان کوچک شایع و بخشی طبیعی از رشد است. مگر این که بیشتر از شش ماه در یک کودک دیده شود.

غلبه بر ترس از تنهایی

اگر مبتلا به ترس از تنهایی باشید، علی رغم اینکه این ترس از کدام نوع باشد، با استفاده از راهکارهایی می توانید بر آن غلبه کنید. اگر ترس شما دلیلی واقعی ندارد، مثلاً همان طور که گفتیم در مرحله ای جرم خیز زندگی نمی کنید، باید به دنبال راهکارهایی برای توانمند کردن و افزایش آرامش خودتان باشید. مثلاً بسیاری از افراد دریافته اند که فعالیت هایی مثل مدیتیشن و یوگا آرامش درونی شان را افزایش می دهند.

معاشرت با آدم های دیگر و قرار گرفتن در دایره های دوستی هم روشی کارآمد برای کاهش احساس تنهایی است. در آخر اگر هیچ راهکار یا تغییری نتواند اختلال ترس از تنهایی را در شما کاهش دهد یا تعدیل کند، می توانید از جلسات روان درمانی و مشاوره ای کمک بگیرید.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو در این فضا، در زمینه های مختلف روانشناسی، خانواده، تحصیلی، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

اختلالات و مشکلات روانشناسی یکی از مهم ترین موضوعات مشاوره ای هستند. چون چنانچه اختلالات به موقع شناخته و درمان نشوند می توانند خطرساز شوند و بر زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر منفی بگذارند. ترس از تنهایی هم یک معضل روانی است و مشاوره روانشناسی فرصتی برای درک ریشه های این معضل و دست یابی به راهکارهایی برای حل آن است.

در ادامه مطالعه مقاله احساس تنهایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های مقابله با ترس از تنهایی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *