آیدانیتو > تجاوز به کودکان
کودک آزاری

تجاوز به کودکان

تجاوز به کودکان

هر نوعی از آزار جنسی کودکان نقض حقوق بشر و یک خشونت هولناک است که آثار منفی روانشناختی آن عمیق و حتی گاهی اوقات جبران ناپذیر می شود. کودکی که از جانب یک فرد بزرگسال مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار بگیرد بدون شک صدمه می بیند. صدمه جسمی ساده ترین نوع صدمه در چنین شرایطی است. این تبعات روانی تجاوز به کودکان است که می تواند نابود کننده باشد.

متأسفانه معمولاً کسانی که مرتکب چنین جنایتی می شود از نزدیک ترین افراد به کودک هستند. کسانی مثل عمو، پدر، پرستار و دیگر افرادی که به کودک نزدیک هستند. یک تحلیل و بررسی آماری جهانی نشان می دهد که از هر هزار دختر، 164 تا 197 نفر و از هر هزار پسر، 66 تا 88 پسر در کودکی مورد تعرض جنسی قرار می گیرند.

 

در این مقاله  تلاش کرده ایم تا به تبعات روانی طولانی مدت تجاوز به کودک بپردازیم:

عواقب روانی تجاوز به کودکان

نتایج پژوهش های متعدد در زمینه تعرض و تجاوز به کودکان نشان می دهد که این اتفاق تأثیرات منفی بلند مدتی بر رشد ذهنی، عملکرد روانی و اجتماعی، عزت نفس، سلامت ذهنی، شخصیت، خواب و… می گذارد و احتمال رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، آسیب زدن به خود و خودکشی را بالا می برد.

بسیاری از افرادی که در دوران کودکی تعرض جنسی را تجربه می کنند، در بزرگسالی مبتلا به یک اختلال روانی می شوند. همچنین میان تجاوز به کودک و اعتیاد در بزرگسالی رابطه ای وجود دارد.

تحقیقات مختلف حاکی از این است که تجاوز جنسی به کودکان این قابلیت را دارد که به اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن، استرس پس از سانحه، اختلالات خواب و خودکشی ختم شود. همچنین رابطه میان تجاوز به کودک و ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه یک رابطه جدی و قوی است.

خطر خودکشی

احتمال خودکشی در قربانیان تجاوز که این واقعه دردناک را در کودکی تجربه می کنند، بیشتر از دیگران است. نتایج یک پژوهش در کشور استرالیا نشان می دهد جوانانی که در کودکی مورد تعرض جنسی قرار گرفته بودند در مقایسه با آن هایی که چنین تجربه ای نداشتند بیشتر به خودکشی دست می زدند به علاوه 43 درصد از آن هایی که مورد تجاورز قرار گرفته بودند برای خودکشی تلاش کرده بودند و 43 درصد آن ها به خودکشی فکر کرده بودند. اما هیچ کدام از آن هایی که تجربه تعرض جنسی نداشتند کاملاً اقدام به خودکشی نکرده بودند.

درمان روانشناختی بعد از تجاوز به کودک

مهم ترین رویکرد در مواجهه با آزار جنسی کودکان این است که کودک قربانی فوراً تحت درمان قرار بگیرد. هر چقدر درمان بیشتر عقب بی افتد، احتمال نجات کودک از تبعات روانشناختی کمتر می شود. پس باید در تربیت کودک به گونه ای رفتار شود که درصورت مواجهه با همچین مشکلی با خانواده خود صحبت داشته باشد

جلسات روان درمانی فردی و دارو درمانی از جمله روش های مواجهه با این آسیب هستند. گاهی ممکن است که جلسات درمانی تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا کنند. شرکت در گروه های حمایتی و تعامل با کسانی که مشکلی مشابه دارند، در بزرگسالی، روش درمانی بسیار مناسب دیگری است. مشاوره خانواده نیز میتواند کمک کننده باشد

مشاوره کودک در آیدانیتو

یکی از مهم ترین اقداماتی که والدین کودکانی که مورد تعرض قرار گرفته اند یا سایر بزرگسالانی که در تعامل با این کودکان قرار دارند، باید انجام دهند این است که فوراً خودشان و کودک در ارتباط با یک روانشناس یا مشاور کودک قرار بگیرند. همان طور که گفتیم عقب افتادن درمان روانشناختی، در این شرایط فقط باعث عمیق تر و شدیدتر شدن آسیب می شود. مشاوره کودکان یکی از بهترین خدمات روانشناختی در چنین شرایطی است.

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. اگر با تعرض جنسی یک کودک مواجه شده اید، کافی است تلفن را بردارید و با مشاوران کودک در آیدانیتو تماس بگیرند. مشاوره کودک تلفنی میتواند کمک زیادی به حل مشکل شما داشته باشد مشاوران ما به شما خواهند گفت که درمان روانشناختی کودک را باید از چه مسیری آغاز کنید.

در ادامه مطالعه مقاله نشانه های آزار جنسی کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان کودک بعد از تجاوز جنسی، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

1 دیدگاه در “تجاوز به کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *