انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-استخراج, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-اکتشاف, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-فرآوری مواد معدنی, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-مکانیک سنگ, مهندسی معدن

بازار کار دکتری مهندسی معدن





 
بازار کار دکتری مهندسی معدن

مهندسی معدن ؛ خواندن یا نخواندن !؟… مسأله این است!

گاها برایتان این سوال پیش آمده است که در رشته ای که تا کنون برایش زحمت کشیده اید بازار کار وجود دارد؟ آیا این همه تلاش و کوشش سرانجام سیاهی به دنبال خود خواهد داشت؟

در یک قدمی کار!

در کشور ایران ملاک درآمد فقط در چند رشته محدود شده است و از آنجایی که این ملاک بر رشته ها یک نوع ملاک مدت دار است نمی‌توانیم بر روی آنها حساب باز کنیم. امری که در انتخاب شغل مناسب خودنمایی میکند، انتخابی بین بازار کار و علاقه به آن بازار کار را دشوار می‌کند . فرد باید بیاندیشید که آیا دوست داشتن و کسب در آمد در یک راستا قرار گرفته یا اینکه تضاد دارد؟ سالانه افراد کثیری به رشته مهندسی معدن روی می‌آورند و پس از گرفتن مدرک کارشناسی از ادامه کار صرف نظر می کنند و به کاری غیر مرتبط مشغول میشوند که در واقع هدف آن ها فقط گرفتن مدرک بود و بس. ماجراجویان این رشته و علاقه مندان کماکان در ادامه تحصیل پافشاری می کنند و حجم زیاد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن باوجود عدم تناسب آن با فرصت های شغلی، دست به انتخاب گرایش های مربوطه مدرک ارشد میزنند. آن ها دو انتظار دارند ؛ اول- شغلی مرتبط پیدا کنند و دوم- تحصیل برای افزایش اطلاعات و .. که به دلیل خروجی های بالای شغلی موجود و در نتیجه بیکاری تعداد زیادی از آنها توصیه میکنیم با وجود سختی های گوناگون در مسیر این رشته ،تا دکتری آن پیش روید.

دکتری مهندسی معدن جرأت میخواهد !

آینده یک مهندس معدن فقط در معدن نمی‌گذرد . مهندسین معدن علاوه بر اینکه می‌توانند برای خود یک شرکت خصوصی احداث کنند، با پاس کردن چند درس از درس های رشته هایی چون عمران و … خود را به گونه ای محسوس وارد نظام مهندسی کنند و چند درسی از پیش نیاز های عمران را پاس نمایند. این کار این فرصت را به آن ها می دهد تا در زمینه پروژه های ساختمان سازی اعم از آپارتمان های لوکس تا برج های آنچنانی که در کشور ما نیز به سرعت رو به رشد هستند ، خودی نشان دهند و  به نوبه خود هم از لحاظ امنیت شغلی و هم از نظر بار علمی جنبه تکمیلی کاملی را برای خود منصوب کنند .

پا در جای سفت نهادن!

با تمام اینها علاقه مندان مهندسی معدن به دنبال شغل هایی زیر نظر سازمان های دولتی هستند تا پشتوانه ی ایمن در جهت تأمین حقوق را داشته باشند.  به عنوان مثال وزارت هایی چون صنایع ، نفت، نیرو ،راه و یا آزمایشگاه های وابسته به دولت چون مواد معدنی به عنوان سازمان هایی معرفی می شوند که افراد واجد شرایط و جویای کار می‌توانند روی آنها حساب کنند و انتظار است که با تمام فراز و نشیب های این رشته وارد این عرصه شوند و با نشان دادن قابلیت های خود در جنبه های سازمانی و گرایشات معدنی و نیز آن ، صاحب امتیاز درجه های بالاتری شوند. سختی کار آنجا نمایان می‌شود که گاه مهندس معدن به دنبال پرستیژ پشت میز نشینی است ولی بعد از چندی مشغول کار شدن با چهره ای آفتاب سوخته رو به رو میشود و ممکن است حتی از کار خود زده شود. علیرغم غنی بودن کشور ایران از معادن معدنی و بستری مناسب در جهت احداث و استخراج این معادن، اقدامات لازم برای این این امر صورت نگرفته است. از همین رو شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه معدن پیشرفت چندانی را نداشته اند که سبب اصلی محرومیت فارغ‌التحصیلان مهندسی معدن نیز شده است. از طرفی هم حجم زیادی از این افراد که سمت معدن سوق آورده و خروجی های این رشته هستند به دلیل محدود بودن فرصت های شغلی با کوه هایی از یأس و نا امیدی دست پنجه نرم میکنند. همین امر سبب شده که بحث دکتری مهندسی معدن را به عنوان گزینه ی برتر پیش بکشیم. حال با فرض بر اینکه شما در یک شرکت دولتی استخدام شده اید برای تطابق بر قانون خدمات شغل های کشوری و اطلاعاتی که در دست داریم باید بگوییم حقوق یک مهندس معدن با توجه به نوع گروه شغلی اش به طور میانگین ۲۱۰۰۰۰۰۰ریال تا ۴۷۰۰۰۰۰۰ریال است.( این ارقام یک میانگین حدودی است و بستگی به نوع مهارت و توانایی فرد ، سابقه کار ، محل سکونت و نوع فعالیت کار در واحد مربوطه را شامل میشود.) لازم به ذکر است که کارآفرینانی که بصورت خصوصی درداین زمینه فعالیت میکنند با توجه به اقدامات و تخصص و پشتوانه قویشان می‌توانند اعداد متفاوتی را ثبت کنند.

صرفا جهت اطلاع !

در کشور آمریکا درآمد متوسطه ی یک سال برای مهندس معدن ۸۵۰۰۰ هزار دلار در سال و در کشور انگلستان حدودا ۷۰۰۰۰هزار دلار با توجه به فعالیت فرد تعیین شده است. مهم ترین گزینه این است که آیا بانوان می‌توانند در این رشته فعالیت کنند؟ اکثر افراد بر این باورند که رشته مهندسی معدن رشته ای مردانه است ولی در کشور های اروپایی شاهد کار بانوان موفق در این رشته هستیم و از آنجایی که این رشته در کشور ما هنوز جنبه ی نوپایی را دارد ،پس میتواند بازار کاری متفاوت را برای بانوان علاقه مند به این رشته مهیا کند.

کمی تخصص چاشنی کار شود…!

دهانه فعالیت های تحقیقاتی دپارتمان از مطالعات اساسی و دقیق آزمایشگاهی سنگ و مواد معدنی به مطالعات ميداني در مکان های راه دور و ناهموار به عملکرد بالا از محاسبات (از جمله ماشین تجسم آموزش و اطلاعات) است. اعضاي هيات علمي در مطالعات داخلی و بین المللی از جمله: -مدل سازی و تجسم سپرده های اقتصادی -شبیه سازی رویداد گسسته و بهینه سازی سیستم های استخراج -برنامه ریزی معدن تحت عدم قطعیت -ایمنی و بهداشت معادن -قابلیت اطمینان ماشین آلات معدن -رایانه و ماشین بینایی در معدن -تجزيه پايداري شيب سطح معدن گودال -برنامه های کاربردی از تکنیک های یادگیری ماشین به مشکلات کارگران معدن -مدل سازی مربوط به معدن مشکلات زیست محیطی مربوط به آبهای زیرزمینی جریان و انتقال املاح زمین شناسی ذخایر سنگ معدن فلزی با تاکید بر ژئوشیمی -فرایند و محصول توسعه ابزار و فرایند کنترل -دینامیک سیالات محاسباتی برای تهویه معدن -بخش آزمایشگاه مجهز و عمل برای حمایت از زمینه و مطالعات مدل سازی از جمله petrophysics سنگ و مواد معدنی تهیه و تجسم، مغناطیس محیطی، آبزی اپتیک و سنجش از دور و زمین و خطر و خصوصیات جغرافیایی و منابع ان است

و اما کلام آخر …

  • چه بخواهید و چه نخواهید وارد این گرایش شده اید … یا از روی عشق و علاقه و یا از روی اجبار،اما همین را بس که تا الان با تمام سختی ها و کاستی ها راهتان را ادامه داده اید پس در نظر داشته باشید که در مقطع دکتری فراتر از همه خواهید رفت و دست نیافتنی خواهید شد.
  • همیشه چیزهایی که دست نیافتنی باشند با ارزش هستند و می‌توانند قیمت بالایی پیدا کنند.
  • پس با مدرک  دکتری در رشته مهندسی معدن و در هر گرایشی بیشتر دیده شوید و خود را اثبات کنید .چرا که حتما زحمات شما دیده خواهد شد.

در این مقاله به بررسی بازار کار دکتری مهندسی معدن پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته دکتری معدن بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مهندسی معدن ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *