انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز






بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز از جمله رشته های جدید و در عین حال کاربردی هم در سطح داخلی و هم بین المللی است که به تربیت و آموزش متخصصان در زمینه های اقتصادی، فنی و حرفه ای و حقوق می پردازد. قطعاً علاقه مندان به ورود به دوره دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، مسیر ارزیابی کسب و کار یک رشته و آینده شغلی آن را تا حدودی طی کرده اند و در این زمینه پخته هستند. اما آنچه که اهمیت دارد، مروری دوباره و قابل تأمل تر بر بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و حوزه های فعالیت آن است که در ادامه با نگاهی دوباره و جدید به آن ها می پردازیم.

بازار کار و درآمد دکتری مدیریت قراردادهای بین الملی نفت و گاز

فارغ التحصیلان دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز در نگاه نخست و کلی ، بازار کار مطلوب و قابل توجه دارند. این نتیجه گیری معلول چند عامل برای این رشته است: 1- ایران کشوری دارای منابع و میادین نفت و گاز است. 2- در سطح بین المللی مبادله نفت و گاز نیازمند وجود متخصصانی است که در حوزه های حقوقی، فنی و اقتصادی ماهر باشند و این نیاز در کشور با کمبود رو به رو است.
با توجه به این نکات فارغ التحصیلان و متخصصان دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز از تقاضای مطلوب در بازار کار برخوردار هستند. اما نکات مهم دیگری وجود دارد که یک فارغ التحصیل با مدرک دانشگاهی را در بازار کار رشته ی او موفق می کند که لازم است در کنار مدرک دکتری به آنها توجه لازم کرد. یکی از این نکات مهارت فنی و میزان کار بلدی فرد است.
عرصه کار و شغل، میدان عمل است از این رو فرد از حالت تئوری و نظریه و کتاب خارج شده و آنچه را که یاد گرفته است، می بایست برای ایفای نقش شغلی خود به کار گیرد و هر چقدر در این زمینه مهارت بیشتری داشته باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. نکته ی بعدی تجربه است. قطعا تجربه فرد را پخته می کند و با آزمون و خطا، مهارت های او را منسجم و کاربردی می کند و آخرین نکته برخورداری از دانش تخصصی و اطلاع از دانش به روز مربوط به رشته و تخصص است. یک مدیر موفق از آخرین تغییرات علمی که آموخته است باخبر است و دانش خود را مطابق با آن آپدیت می کند. با توجه به همه ی این نکات مهم و کاربردی بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز قطعاً مطلوب است و آینده شغلی قابل توجه دارد.

حوزه های فعالیت دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

حوزه های فعالیت دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز همان طور که از نام آن پیداست بیشتر در سطح بین المللی و ما بین کشورهایی است که در زمینه ی نفت و گاز با هم معامله می کنند. یک مدیر قراردادهای بین المللی نفت و گاز به تناسب مدرک خود می تواند در حوزه های زیر شاغل شود:
1- در زمینه قوانین حقوقی، دعاوی حقوقی قراردادهای گاز و نفت را حل کند.
2- در زمینه مذاکره و مهارت های مربوط به آن به منظور عقد قراردادهای نفت و گاز فعالیت نماید.
3- در زمینه های مالی به عنوان مشاور مالی به جذب سرمایه های نفت و گاز و مدیریت درآمد میدان های نفت و گاز بپردازد.
4- با آشنا به بحث های نفت و گاز به عنوان مترجم بین طرفین در قراردادهای نفت و گاز ایفای نقش نماید.
این حوزه ها، محدوده کلی فعالیت یک دکتر مدیر قراردادهای بین المللی نفت و گاز را در بر می گیرد و در کنار اینها می تواند به عنوان یک مدرس در دانشگاه فعالیت نماید و در حوزه های تحقیق و پژوهش و تألیف به امر آموزش و مشاوره بپردازد. با توجه به تعداد کم فارغ التحصیلان رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و نیاز به این رشته در سه حوزه حقوقی، اقتصادی و فنی، آینده شغلی آن امیدوار کننده و قابل قبول است و اگر مقطع دکتری آن را نیز در نظر گرفت که فرد در سطح دکتری به پختگی لازم هم از لحاظ دانش تخصصی و هم مهارت می رسد قطعاً بازار کار آن برای فارغ التحصیلان بهتر و مطلوب تر خواهد بود.
میزان درآمد یک مدیر قراردادهای بین الملی نفت و گاز با توجه به اینکه در حوزه مهم و پر درآمد گاز و نفت فعالیت می کند، میزان دستمزد بالایی به نسبت دیگر رشته های مدیریت خواهد بود و قطعاً کسانی که از سطح مهارت و دانش مورد انتظار و مورد درخواست برخوردار باشند، از جایگاه شغلی و درآمد و حقوق قابل توجه بهره مند می شوند. از این رو با توجه به تمامی این نکات و نوع مدرک، برای احراز شغل و درآمد موردنظر خود در رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز تلاش کنید و مطمئن باشید نه تنها بیکار نمی مانید، بلکه آینده شغلی درخشان خواهید داشت.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *