آیدانیتو > اوتیسم چیست؟
اختلالات کودکان

اوتیسم چیست؟






 

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک وضعیت پیچیده عصبی- رفتاری است که شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی، رشد زبانی و مهارت های اجتماعی است. این اختلالات با رفتارهایی انعطاف ناپذیر و تکراری ترکیب شده اند. به دلیل تنوع نشانه ها، به این وضعیت اختلال طیف اوتیسم می گویند و در فارسی به جای کلمه اوتیسم از کلمه در خود ماندگی هم استفاده می کنند.

پاسخ به این سوال که اوتیسم دقیقاً چیست، کار ساده ای نیست. علائم این اختلال بسیار متنوع و متفاوت اند.

بعضی مبتلایان به این بیماری بسیار کم هوش و برخی بسیار باهوش هستند. اگر بخواهیم خیلی ساده این بیماری را توضیح بدهیم، باید بگوییم که مشخصه های اصلی اوتیسم، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی و انجام رفتارهای تکراری است.

اوتیسم در کودکان

کودکان اوتیستیک مشکلات زیادی دارند. آن ها در درک افکار و احساسات دیگران مشکل دارند و نمی توانند ارتباط برقرار کنند. در نتیجه ابراز خودشان و درونیاتشان، به واسطه کلمات، حالت های صورت، زبان بدن و لمس کردن کار بسیار دشواری است.

یک کودک مبتلا به اوتیسم حساسیت خیلی زیادی به همه چیز دارد و حتی ممکن است گاهی اوقات صداها، بوها، مناظر و لمس شدن توسط دیگران باعث آزار دیدن شدید، عصبانیت و حتی درد کشیدن او بشوند.

این کودکان معمولاً حرکاتی تکراری مثل نوعی قدم زدن، تکان دادن اعضای بدن، دست زدن، پریدن و…..را پشت سر هم تکرار می کنند. ممکن است واکنش های عجیب و غیرعادی ای به آدم ها و اشیا نشان بدهند، در برابر تغییر به شدت مقاومت کنند، به خودشان صدمه بزنند، رفتارهایی پرخاشگرانه داشته باشند و به اشیا وابسته شوند.

گاهی اوقات به نظر می رسد که آن ها آدم ها، اشیا و فعالیت های محیط اطرافشان را نمی شناسند. بعضی کودکان اوتیستیک ممکن است تشنج هم داشته باشند و بعضی مواقع تشنج تا دوران نوجوانی بروز پیدا نمی کند.

بعضی افراد مبتلا به اوتیسم تا حدی دچار نقص شناختی هستند. بر خلاف سایر نقص های شناختی شایع که موجب کند شدن رشد می شوند، افراد اوتیستیک رشد عجیبی دارند. آن ها ممکن است در حوزه هایی مثل ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل داشته باشند. اما گاهی اوقات در زمینه هایی مثل نقاشی کردن، آهنگ سازی، حل مشکلات ریاضی یا به خاطر آوردن وقایع مهارت های بسیار رشد یافته ای دارند.

نشانه های اوتیسم معمولاً در سه سال اول زندگی ظاهر می شوند. بعضی کودکان این نشانه ها را از زمان تولد نشانه می دهند. گاهی اوقات فرد از بدو تولد این نشانه ها را دارد اما در 18 تا 36 ماهگی ناگهان آن ها را نشانه می دهد. اوتیسم در پسران شایع تر از دختران است. و در همه نژادها، اقشار و طبقه های اجتماعی دیده می شود.

دلایل اوتیسم

از آنجایی که اوتیسم در افراد یک خانواده دیده شده است، بسیاری از پژوهشگران تصور می کنند که ترکیبی از ژن ها می توانند منجر به ابتلای یک کودک به اوتیسم شوند. اما عوامل خطر ساز دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلا به اوتیسم را بالا می برند. یکی از این عوامل سن بالای مادر یا پدر است.

وقتی یک مادر باردار دارو یا ماده شیمیایی خاصی را مصرف کند، ممکن است کودکش اوتیستیک شود. عوامل دیگری مثل مصرف الکل، دیابت، اضافه وزن و مصرف داروهای ضد تشنج در زمان بارداری در ابتلای کودک به اوتیسم نقش دارند.

دلیل یا دلایل اصلی اوتیسم هنوز شناخته شده نیستند. پژوهش  ها نشان می دهند که ممکن است ناهنجاری هایی در بخش هایی از مغز ریشه این بیماری باشند. محققان همچنان در حال تحقیق برای پی بردن به منشأ اوتیسم هستند.

در ادامه مطالعه مقاله «بیماری های خاص در کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع اوتیسم و روش های آموزش و تعامل با افراد اوتیستیک با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *