انحرافات جنسی

انواع انحرافات جنسی





 

انحراف جنسی

انحرافات جنسی رفتارها یا محرک‌های جنسی‌ای هستند که با رفتارهای جنسی بهنجار فاصله دارند. بعضی از افراد جز با این شکل از روابط جنسی تحریک نمی‌شوند و از رابطه‌ جنسی لذت نمی‌برند. از انواع انحرافات جنسی می‌توان به سادیسم جنسی، کودک آزاری، مازوخیسم جنسی، یادگارخواهی و … اشاره کرد.
 انحراف جنسی یا پارافیلیا می‌تواند در عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد اختلال ایجاد کند و اختلالات روانی دیگری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و … را با خود به همراه داشته باشند. در اینجا مختصراْ به معرفی تعدادی از انحرافات جنسی می‌پردازیم:

سادیسم (دگرآزاری) جنسی

سادیسم یا دگرآزاری جنسی حالتی است که موجب می‌شود فرد موقع عمل جنسی به شریک جنسی‌اش آزار جسمی و ‌روانی وارد کند. فقط در این حالت است که یک فرد مبتلا به سادیم جنسی به اوج لذت جنسی می‌رسد.
بی احترامی، تحقیر، اهانت، کتک زدن و زخمی کردن، یک دگرآزار جنسی را تحریک می‌کند و به او لذت می‌دهد. حتی کسی که به این انحراف مبتلا است ممکن است موقع عمل جنسی از وسایلی مثل شلاق، زنجیر و … استفاده کند.

مازوخیسم (خودآزاری) جنسی

وقتی فردی مبتلا به مازوخیسم جنسی است، در طول رابطه جنسی از آزار دیدن و رنج کشیدن لذت می برد. کسانی که از نظر جنسی خودآزار هستند، برای رابطه جنسی به دنبال فردی می‌گردند که مبتلا به دگرآزاری جنسی باشد و در رابطه جنسی به آن‌ها صدمات جسمی و روانی وارد کند و آزارشان بدهد.
این شرایط باعث ترشح اندروفین در مغز افراد مازوخیست می‌شود و به آن‌ها احساس آرامش می‌دهد.

کودک آزاری جنسی

شاید میان انحرافات جنسی ، کودک آزاری جنسی بدترین و بیشترین تبعات را داشته باشد. این انحراف جنسی فقط باعث صدمه دیدن خود فرد نمی‌شود و زندگی یک فرد دیگر را هم نابود می‌کند. کسی که به این انحراف جنسی مبتلاست با اینکه خودش یک بزرگسال است، از برقراری رابطه و نزدیکی جنسی با کودکان لذت می برد و افراد هم سن و سال خودش او را تحریک نمی‌کنند.
فرد کودک آزار در مورد کودکان خیال پردازی‌های جنسی دارد و در صورتی که شرایط مساعد باشد به آن‌ها تعرض می‌کند. مبتلایان به این انحراف در اکثر مواقع مردان هستند.
کودک آزاری جنسی نوعی از انحرافات جنسی است که علاوه بر فرد مبتلا برای کودک قربانی هم تبعات جسمی و روانی شدید و عمیقی دارد.

یادگارخواهی

کسی که به انحراف جنسی یادگارخواهی مبتلاست معمولاً به اشیاء میل جنسی دارد. این اشیاء می‌توانند چیزهایی مثل کفش، جوراب، جوراب شلواری، لباس زیر، دستکش و … باشند.
این نوع پارافیلیا تقریباً فقط در مردان دیده می‌شود. شیء یا یادگاری‌ای که موجب تحریک جنسی یک یادگارخواه می‌شود، مربوط به کسی است که زمانی در زندگی فرد مبتلا به انحراف وجود داشته و با او یک رابطه‌ی عاطفی داشته یا حتی به او آسیب رسانده.
این شیء می‌تواند به تنهایی فرد را به اوج لذت جنسی برساند یا در رابطه جنسی به کار گرفته شود.
   

عورت نمایی

افرادی که مبتلا به انحراف جنسی عورت نمایی هستند، میل شدیدی به نمایش آلت جنسی خود به افراد غریبه و در فضاهای عمومی دارند.
مردانی که با نمایش آلت جنسی خود به یک زن در خیابان موجب ترسیدن و شوکه شدن او می‌شوند، مبتلا به عورت نمایی هستند. چنین موقعیتی آن‌ها را از نظر جنسی تحریک می‌کند و به اوج لذت جنسی می‌رساند.

تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی عبارت است از خیال پردازی جنسی بیش از حد در مورد افراد برهنه یا افرادی که مشغول تعویض لباس اند. کسانی که مبتلا به انحراف جنسی تماشاگری هستند، معمولاً پشت پنجره‌ها می ایستند و خانه‌های مردم را زیر نظر می‌گیرند  تا به محض دیدن شخصی برهنه از لحاظ جنسی تحریک شوند.

 

علل و عوامل ابتلا به انحرافات جنسی

مشخص نیست که دقیقاً چه عواملی منجر به انحرافات جنسی می‌شوند. روانکاوان معتقدند که منحرفان جنسی مدام عادت جنسی‌ای را تکرار می‌کنند که قبلاً موجب برانگیختگی‌شان در دوران کودکی شده.
رفتار درمان‌ها معتقدند که انحراف در یک فرآیند شرطی سازی آغاز می‌شود و رفتارها و وسایل غیرجنسی اگر مدام و در طی یک فرآیند تکراری موجب تحریک جنسی شوند، بعد از مدتی تبدیل به یک رفتار جنسی انحرافی می‌شوند.
مدل‌های یادگیری رفتاری اعتقاد دارند کودکی که قربانی یک رفتار جنسی نامناسب شود یا مشاهده‌گر آن باشد، یاد می‌گیرد که آن را تقلید کند و کم‌کم این رفتار در او تقویت می‌شود. مدل‌های جبرانی معتقدند کسانی که به انحراف جنسی مبتلا هستند، از روابط جنسی بهنجار محرومند. در نتیجه به روش‌های ناهنجار روی می‌آوردند.
 مدل‌های وابسته به فیزیولوژی در بررسی علل و عوامل انحرافات جنسی به روابط بین هورمون‌ها، سیستم عصبی مرکزی و رفتارها می‌پردازند. آن‌ها همچنین به نقش پرخاشگری و هورمون‌های مردانه هم توجه می‌کنند.

درمان انحرافات جنسی

رویکردهای درمانی انحرافات جنسی شامل روانکاوی سنتی، هیپنوتیزم و تکنیک‌های رفتار درمانی هستند. اخیراً داروهای خاصی هم برای درمان انحرافات جنسی پیشنهاد می‌شود. مثلاً داروهایی که در مردها موجب کاهش تکرار تصاویر ذهنی جنسی تحریک‌کننده هستند.
شواهد نشان می‌دهند که در درمان انحرافات جنسی ترکیب داروها و روش های درمانی بهترین نتیجه را دارند.

مشاوره جنسی در آیدانیتو

انحرافات جنسی زندگی افراد مبتلا را در حوزه‌‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند علاوه بر آزار شخص، اطرافیان او و دیگر افراد جامعه را هم آزار دهند. بهتر است از انواع انحرافات جنسی، علائم و نشانه‌ها و روش‌های درمانی آن‌ها مطلع باشیم تا به محض مشاهده‌ی آن در خود یا دیگران مراجعه به یک متخصص را جدی بگیریم.
آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است که در زمینه های مختلف تحصیلی، خانواده، مهاجرت، حقوقی، نظام وظیفه و…خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.
مشاوره جنسی یکی از مهم ترین ابعاد مشاوره خانواده است. کسانی که خودشان یا یکی از نزدیکانشان مبتلا به یکی از اختلالات جنسی، بیماری های مقاربتی یا انحرافات جنسی هستند، می توانند در تماس تلفنی با مشاوران باتجربه و حرفه ای آیدانیتو از علل مشکل جنسی خود باخبر شوند و برای درمان آن اقدام کنند.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «انواع مشکلات جنسی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
آیا از یک انحراف جنسی رنج می برید؟ مشکلات جنسی شما را افسرده و مضطرب کرده اند و بر عملکرد فردی و تحصیلی تان تاثیر گذاشته اند؟ احساس گناه می کنید؟ برای اطلاع از روش های درمان انحراف خود با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *