آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی
انتخاب رشته ارشد شیمی

انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی

انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی

مهندسی شیمی تلفیقی از علم شیمی و مهندسی است که در زمینه های تولید، طراحی و بهره برداری از صنایع و محصولات شیمیایی فعالیت دارد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به 13 کرایش مجزا تقسیم می شود و این تنوع گرایش جذابیت های زیادی برای داوطلبان این رشته دارد. کنکور ارشد در 6 و 7 اردیبهشت برگزار شد و نتایج اولیه آن و نیز انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی بعد از بازه ی زمانی یک ماهه اعلام خواهد شد. انتخاب رشته دارای زمان، شرایط و اصولی است که در ادامه برای متقاضیان مهندسی شیمی کامل و مختصر شرح داده ایم.


زمان انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی 

زمان انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد است. زمان دقیق انتخاب رشته ارشد همزمان با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد در 10 خردادماه خواهد بود.  در این تاریخ تعیین شده مطابق دفترچه ثبت نام کنکور ارشد لازم است داوطلبان نسبت به انتخاب 100 کد رشته محل اقدام نمایند. در مقطع ارشد، رشته ها دارای کد ضریب هستند. بدین صورت که کد ضریب های مجموعه مهندسی شیمی 13 تاست که همان گرایش های آن می باشد. تمامی این 13 گرایش دارای کد ضریب 1 می باشند. تمدید زمان انتخاب رشته مشخص نیست. از این رو متقاضاین ضروری است در تاریخ و مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی اقدام کنند. عدم انتخاب رشته به معنای انصراف داوطلب تلقی خواهد شد. تاریخ انتخاب رشته و انتخاب 100 کد رشته محل برای داوطلبان انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی سراسری و آزاد یکسان است.

نحوه انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی

بعد از اعلام نتایج اولیه ارشد، مسیر داوطلبان دانشگاه های سراسری و آزاد از هم جدا می شود و علاقه مندان به انتخاب رشته واحدهای دانشگاه آزاد بعد از رویت کارنامه در سازمان سنجش می بایست به سایت سنج و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کنند و با وارد نمودن کد دسترسی و خرید کارت اعتباری، انتخاب رشته 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند و دیگر مراحل انتخاب رشته را طی کنند. اما متقاضیان دانشگاه های سراسری در همان سایت سازمان سنجش بدون خرید کارت اعتباری انتخاب رشته لازم است مراحل آن را طی کرده و انتخاب رشته خود را انجام دهند. بعد از انجام انتخاب رشته، یک کد 15 رقمی برای داوطلبان صادر می شود که به معنای تأیید انجام انتخاب رشته است. عدم دریافت آن به مقوله عدم انتخاب رشته خواهد بود.

شرایط انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی

تمامی داوطلبانی که بعد از انتشار نتایج اولیه مطابق با کارنامه کتبی خود مجاز به انتخاب رشته در هر یک از کد ضریب های مجموعه رشته خود شده اند، دارای شرایط انتخاب رشته هستند. ممکن است داوطلبی مجاز به انخاب رشته در یک کد ضریب در هر یک از دانشگاه های سراسری و آزاد شده باشد و داوطلبی در همه ی آنها مجاز شده باشد. ملاک پذیرش و قبولی در دوره ارشد، رتبه متقاضیان خواهد بود.

انتخاب رشته اصولی ارشد مهندسی شیمی

به منظور انتخاب رشته اصولی  اولین اقدام آگاهی از گرایش های هر رشته است. به همین منظور در ابتدا بایستی به معرفی گرایش های ارشد مهندسی شیمی بپردازیم. گرایش های ارشد مهندسی شیمی عبارتند از: 1- فرآیند جداسازی 2- طراحی فرآیند 3- ترموسیتیک و کاتالیست 4- محیط زیست 5- مدل سازی، شبیه سازی و کنترل 6- فرآوری و انتقال گاز 7- صنایع پتروشیمی 8- صنایع غذایی 9- صنایع شیمایی معدنی 10- نانوفناوری 11- پلیمر 12- زیست پزشکی 13- پدیده های انتقال در قدم دوم توجه به کد ضریب نیز حائز اهمیت است. با توجه به تعداد کد ضریب های رشته های کارشناسی ارشد ، در کارنامه داوطلبان رتبه و تراز و … به صورت مجزا مشخص می شود. در رشته مهندسی شیمی تنها یک کد ضریب وجود دارد، بنابراین تنها یک رتبه مشخص خواهد شد.
لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
  • اولویت های خود را در گام نخست بر طبق علاقه و سپس استراتژی های علمی و شغلی خود چینش کنید.
منظور از استراتژی های علمی شغلی این است که به آینده ی کاری و آینده پژوهشی و علمی هر یک از گرایش ها چقدر اهمیت می دهد.
  • کارنامه سالهای قبل را آنالیز کنید و بر طبق آنها محدوده درصدهای دروس و رتبه های قبولی هر یک از دانشگاه های مورد نظر خود را مشخص کنید و دانشگاهی که احتمال قبولی شما در آن بیشتر است را جلوتر از بقیه بزنید. همچنین به دانشگاه مقطع لیسانس خود نیز توجه داشته باشید.
  • به شرایط جغرافیایی، فرهنگی و بعد مسافت هر یک از دانشگاه هایی که وارد فرم انتخابرشته می کنید، توجه داشته باشید و از همین حالا تکلیف خودتان را روشن کنید. چون در صورت عدم توجه به این مواردو قبولی و ثبت نام شما در دانشگاه که با آن نمی توانید سازگار شوید، دردسرهای زیادی برایتان به بار خواهد آورد. آموزش رایگان یا غیر رایگان آنها را نیز مدنظر داشته باشید.
عملی کردن این دستورالعمل ها، انتخاب رشته مهندسی شیمی را برای شما اصولی و حرفه ای خواهد کرد.

با چه رتبه ای در چه دانشگاهی قبول می شویم؟

به نظر می رسد یکی از ضروری ترین کارهایی که بایستی پیش از انتخاب رشته به آن بپردازیم ، این است که بدانیم کسانی که سال های پیش در موقعیت ما بوده و رتبه و ترازی مشابه ما کسب نموده اند ، در سال جاری در کدام دانشگاه پذیرفته شده اند. به همین منظور در ادامه به بررسی برخی از رتبه های کسب شده در کنکور 96 و دانشگاه هایی که این داوطلبان در آن ها پذیرفته شده اند ، می پردازیم.
گرایشنوبت پذیرشدانشگاه مورد پذیرشمحل تحصیلرتبه
انرژي ومحيطزيستروزانهدانشگاه تهرانتهران285
پديده هاي انتقالنوبت دومدانشگاه سيستان وبلوچستانزاهدان2623
پليمرنوبت دومدانشگاه كاشانکاشان1675
ترموسينتيك وكاتاليستروزانهدانشگاه صنعتي مالك اشترتهران813
طراحي فرايندروزانهدانشگاه تهرانتهران55
طراحي فرايندنوبت دومدانشگاه تربيت مدرستهران269
طراحي فرايندنوبت دومدانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسيتهران443
طراحي فرايندروزانهدانشگاه اصفهاناصفهان607
طراحي فرايندنوبت دومدانشگاه تبريزتبریز1310
طراحي فرايندنوبت دومدانشگاه گيلانرشت1348
طراحي فرايندپرديس خودگرداندانشگاه تبريزتبریز5299
فراوري وانتقال گازروزانهدانشگاه فردوسي مشهدمشهد827
فرايندهاي جداسازيروزانهدانشگاه صنعتي اصفهاناصفهان375
فرايندهاي جداسازيروزانهدانشگاه تهران (پردیس فارابی قم)قم684
فرايندهاي جداسازيروزانهدانشگاه رازيكرمانشاه1067
فرايندهاي جداسازيمجازيدانشگاه علم وصنعت ايرانتهران3789
فرايندهاي جداسازيپرديس خودگرداندانشگاه علم وصنعت ايرانتهران4070
محيطزيستنوبت دومدانشگاه صنعتي اميركبيرتهران273
مهندسي سيستم هاي انرژيروزانهدانشگاه تخصصي فناوري هاي نوين املآمل1424
مهندسي شيميروزانهدانشگاه شيرازشیراز219
مهندسي شيميروزانهپژوهشگاه شيمي ومهندسي شيمي ايرانتهران588
نانوفناورينوبت دومدانشگاه كاشانکاشان1631
نانوفناورينوبت دومدانشگاه فردوسي مشهدمشهد1846
نانوفناوريپرديس خودگرداندانشگاه شيرازشیراز4844

اول شناخت ارشد مهندسی شیمی بعد انتخاب رشته!!!!!

به طور مسلم اولین مورد مهم و اساسی در زمان انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی شناخت کامل این رشته تحصیلی دانشگاهی است. حال اگر تصمیم قطعی خود را برای تحصیل در ارشد مهندسی شیمی گرفته اید و در این مورد تردیدی ندارید برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت دقیق تر این رشته تحصیلی در دوران کارشناسی ارشد با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

پس از بررسی دقیق انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله گرایش های ارشد مهندسی شیمی بزنید.

اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته ارشد مهندسی شیمی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *