آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد شیمی 98
انتخاب رشته ارشد, انتخاب رشته شیمی

انتخاب رشته ارشد شیمی 98

انتخاب رشته ارشد شیمی 98

در این مقاله به موضوع انتخاب رشته ارشد شیمی 98 میپردازیم ، رشته شیمی در کارشناسی ارشد از زیرشاخه های مجموعه شیمی در گروه علوم پایه می باشد. رشته شیمی در 10 گرایش در دانشگاه های سراسری و آزاد سال 98 ارائه شده است که در ادامه مشاهده خواهید کرد. در جدول نام گرایش های رشته تحصیلی به همراه کد ضریب هر گرایش را مشاهده خواهید کرد. مجموعه شیمی با کد 1203 در دفترچه انتخاب رشته 98 وجود دارد. ارشد شیمی برای دانشجویانی که معدل بالایی گرفته اند بدون آزمون است یعنی به اطلاع از طریق ارشد بدون کنکور میتوانند ثبت نام کنند.

کد ضریب گرایش شیمی

گرایش ها رشته شیمی به همراه کد ضریب

نام گرایش

کد ضریب

شیمی فیزیک

1
شیمی آلی

2

شیمی معدن

3
شیمی تجزیه

4

شیمی کاربردی

5

شیمی پلیمر

2
شیمی دارویی

2

شیمی کاتالیست

6
شیمی دریا

6

شیمی و فناوری اسانس

5

همان طور که در جدول فوق مشاهده کردید، 10 گرایش شیمی با کد ضریب مشخص شده است. شیمی آلی – شیمی پلیمر، شیمی دارویی با کد ضریب 2 شیمی کاربردی، شیمی و فناوری اسانس با کد ضریب 5 شیمی کاتالیست و شیمی دریا با کد ضریب 6 گرایش هایی هستند که ضریب مشترک دارند. داوطلبان ارشد با توجه به اینکه در انتخاب رشته ارشد شیمی، کد رشته و کد ضریب وارد می شود، توصیه جدی ما به شما توجه و دقت در وارد کردن کد ضریب ها می باشد. اگر میخواهید از رشته های بدون کنکور مخصوصا پرستاری بدون کنکور اطلاعات بگیرید میتوانید روی لینک کلیک کنید.

اهمیت انتخاب رشته ارشد شیمی

همان طور که مطلع هستید، انتخاب رشته از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است و تأثیرگذار در آینده ی تحصیلی و حتی شغلی داوطلبان خواهد داشت. بنابراین انتخاب رشته عجولانه و به دور از قواعد و شرایط انتخاب رشته، منطقی به نظر نمی رسد.
از این جهت داوطلبان برای انتخاب رشته ارشد شیمی 98 نیاز به راهنمایی دارند که در این مقاله می توانند با شرایط انتخاب رشته و عواملی که در انتخاب رشته مورد بررسی قرار دهند، آشنا خواهند شد. هدف آیدانیتو از این مقاله، راهنمایی در داشتن انتخاب رشته ارشد شیمی به صورت منطقی و اصولی می باشد. نکات مهمی که قبل از انتخاب رشته باید بدانید:
  • داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (دکتری) را دارند به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب رشته شما اهمیت ویژه ای در مقطع بعدی خواهد داشت. دانشگاه دوره کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین در مبحث بعدی که راجع به موارد مورد بررسی در انتخاب دانشگاه می باشند را حتماً رعایت کنید.
  • رتبه داوطلبان در آزمون ارشد شیمی 98، مشخص کننده وضعیت داوطلبان خواهد بود. بنابراین در انتخاب رشته دانشگاه هایی که رتبه ی قابل قبول آنها را کسب کرده اید، انتخاب کنید. معیار پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، رتبه می باشد.

عوامل مؤثر در انتخاب رشته

کدهای وارد شده در انتخاب رشته که از شماره 1 تا 100 می باشد باید بر اساس اولویت های داوطلب وارد شود. در انتخاب رشته، داوطلبان به نکاتی توجه خواهند کرد که در ادامه مشاهده می کنید:
  • ظرفیت دانشگاه ها
  • تحلیل کارنامه و رتبه داوطلبان سال گذشته
  • توجه به کاهش ظرفیت های دانشگاه ها
  • اولویت بندی رشته و دانشگاه
با مراجعه به مقاله های انتخاب رشته ارشد 98 هر رشته ، این مبحث را دقیق تر مطالعه کنید.

اولویت بندی رشته و دانشگاه

اولویت بندی رشته و دانشگاه و سپس وارد کردن کد رشته ها بر اساس این اولویت، لازمه ی انتخاب رشته اصولی خواهد بود. موارد قابل بررسی در انتخاب رشته و گرایش مورد نظر:
  • علاقمندی به رشته و گرایش
  • توجه به بازار کار در آینده
  • توجه به استعداد و توانایی خود راجع به رشته انتخابی
موارد قابل بررسی در انتخاب دانشگاه مورد نظر:
  • توجه به ظرفیت دانشگاه ها در سال 98
  • در نظر داشتن کاهش یا افزایش دانشگاه ها
  • مسیر و شهر دانشگاه
  • توجه به هزینه و شهریه دانشگاه ها در دوره های مختلف
  • توجه به سطح علمی و کیفیت دانشگاه

زمان و نحوه انتخاب رشته ارشد شیمی 98

طبق اعلام سازمان سنجش، زمان انتخاب رشته ارشد شیمی 98 همزمان با اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد، در دهه دوم خردادماه 1398 خواهد بود. در صورتی که زمان دقیق انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش مشخص گردد، این مقاله به روز رسانی و می توانید روز دقیق انتخاب رشته را مشاهده کنید. داوطلبان با ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org می توانند ثبت نام خود را در زمان گفته شده آغاز کنند، داوطلبان مجاز به وارد کردن 100 کد رشته می باشند. در نهایت پیشنهاد ما این است که اطلاع جامع تری از انتخاب رشته ارشد کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *