آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد تاریخ 98
انتخاب رشته ارشد تاریخ (تاریخ و فلسفه)

انتخاب رشته ارشد تاریخ 98





انتخاب رشته ارشد تاریخ 98

داوطلبانی که در آزمون ارشد تاریخ شرکت کرده اند، در صورتی که دارای شرایط انتخاب رشته ارشد تاریخ98 باشند، می توانند در انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 شرکت نمایند. تاریخ از رشته های علوم انسانی و جذاب در مقطع ارشد است و به 10 گرایش متنوع تقسیم می شود که در ادامه بیشتر به جزئیات انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 می پردازیم.

زمان و شرایط انتخاب رشته ارشد تاریخ 98

داوطلبانی که دارای شرایط انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 باشند، می توانند در دهه دوم خردادماه جهت انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 اقدام کنند. در این مهلت مقرر شده لازم است داوطلبان دانشگاه های سراسری و آزاد ، 100  کد رشته محل را وارد فرم انتخاب رشته ارشد نمایند. شرایط انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 مربوط به مجاز شدن یا نشدن متقاضیان است. در صورتی که بر طبق کارنامه اولیه به صورت کتبی و اینترنتی برای داوطلبان صادر می شود هر یک از متقاضیان مجاز به انتخاب رشته شده باشند و حد نصاب لازم برای هر یک از دانشگاه های سراسری و آزاد را به دست آورده باشند، می توانند در انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 شرکت نمایند. مجاز شدن در انتخاب رشته می تواند در هریک از دانشگاههای روزانه، پیام نور، غیرانتفاعی، شبانه، آزاد و پردیس خودگردان باشد. بدیهی است بدون مجاز شدن در هرکدام از این دوره ها ، امکان انتخاب رشته برای متقاضیان وجود نخواهد داشت.

انتخاب رشته گرایش های ارشد تاریخ 98

تاریخ در دوره ارشد دارای 10 گرایش به ترتیب زیر است:
  1. گرایش تاریخ ایران باستان
  2. تاریخ ایران اسلامی
  3. تاریخ اسلام
  4. تاریخ عمومی جهان
  5. مطالعات خلیج فارس
  6. اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی
  7. مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
  8. تاریخ انقلاب اسلامی
  9. تاریخ تشیع
  10. مطالعات تاریخ تشیع
گرایش دوم که تاریخ ایران اسلامی است به دلیل گسترده دوره های مورد بررسی و نیز علاقه مندان بسیار آن دارای بیشترین ظرفیت پذیرش است. گرایش تاریخ ایران باستان دارای کمترین  پذیرش است و دانشگاه های محدودی اقدام به پذیرش دانشجویان ارشد این گرایش می نمایند. در انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 ابتدا علاقه خود را مورد توجه قرار دهید. پس به موقعیت شغلی و فرصت های کاری در هر یک از گرایش های مورد نظر توجه کنید. کارنامه داوطلبان سالهای قبل را آنالیز کنید و با توجه به ظرفیت های کنکور در صدور رتبه ای که کسب کرده اید، در هر یک از کد ضریب ها، انتخاب رشته خود را اولویت بندی کنید. در پایان به ضوابط دفترچه توجه کنید و شرایط هر یک از دانشگاه ها را با توجه به شرایط خود بسنجید. همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری هر یک از گرایش ها را در دانشگاه های مورد نظر بررسی کنید چرا که این موضوع برای ادامه تحصیل شما در مقاطع بالاتر اهمیت خواهد داشت. در پایان از افراد آگاه و پذیرفته شدگان سالهای قبل کمک بگیرید چرا که آنها این مسیر را طی کرده اند و با پیچ و خم های آن بهتر و بیشتر آشنایی دارند. این اقدامات در راستای ایجاد دید واقع بینانه و منطقی نسبت  به انتخاب رشته ارشد تاریخ 98 و انجام اصولی و حرفه ای آن تاثیر مثبت خواهد داشت. مقاله اصول و نحوه انتخاب رشته ارشد سراسری را نیز از دست ندهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *