آیدانیتو > ارشد محیط زیست
علوم و مهندسی محیط زیست

ارشد محیط زیست

ارشد محیط زیست


ارشد محیط زیست

رشته علوم و مهندسی محیط زیست، از جمله رشته های پرطرفدار و محبوب در گروه کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می شود. رشته ای که در میان مجموعه رشته های ارشد کد 1317 را به خود اختصاص داده است. ضرایب درس های امتحانی گرایش های ارشد محیط زیست در آزمون کارشناسی ارشد با یکدیگر یکسان است. در نتیجه، نحوه پاسخ دهی داوطلب به آن ها و درس های امتحانی هیچ اثری بر روی قبولی شما در یکی از گرایش های رشته ارشد محیط زیست ندارند. این موضوع به این معناست که رتبه اخذ شده توسط شما جهت کلیه گرایش های ارشد محیط زیست اخذ شده توسط شما جهت کلیه گرایش هایارشد محیط زیست برابر است. در این مقاله، به بحث در مورد ارشد محیط زیست برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با ارشد محیط زیست به دست آورید.

محیط زیست ارشد

رشته محیط زیست با هدف مهم و اساسی حفاظت، حمایت، بررسی و شناخت محیط زیست در دانشگاه های سرتاسر دنیا ایجاد شده است. در طول سال های گذشته هم زمان با گسترش صنعت و ایجاد پیشرفت های قابل توجه در تکنولوژی شاهد در معرض نابودی قرار گرفتن محیط زیست هستیم. به جرأت می توان گفت که به دلیل قدرت طلبی، جاه طلبی، خودخواهی و ناآگاهی انسان ها شاهد آسیب های جدی زیادی به محیط زیست بوده ایم. از جمله اقدامات جاهلانه و نادرست انسان ها به سوی نابودی محیط زیست می توان از کشتار بیش از اندازه حیوانات، رها کردن فاضلاب ها و همین طور پساب ها در رودخانه ها و دریاها، بهره گیری از پوست حیوانات مختلف جهت تهیه لباس و صید بیش از اندازه آبزیان نام برد. فارغ التحصیلان ارشد محیط زیست می توانند به اشتغال در زمینه تصفیه آب و فاضلاب مشغول شوند.

رشته ارشد محیط زیست

رشته محیط زیست در دوره کارشناسی ارشد سه گرایش مختلف را در بر می گیرد. در زیر این سه گرایش را برایتان نام می بریم.

  • مدیریت در حفاظت تنوع زیستی
  • ارزیابی و آمایش سرزمین
  • آلودگی های محیط زیست

در ادامه به ذکر پاره ای توضیحات در مورد این گرایش ها برای شما دوستان می پردازیم.

گرایش مدیریت و حفاظت تنوع زیستی

تنوع زیستی در هر یک از کشورها جزء سرمایه ها و ارزش های آن کشور به شمار می آید. تنوع زیستی جانوران و گیاهان از اهمیتی سیار بالا در حفظ سلامت محیط زیست دارند. به همین علت، شاهد ایجاد و راه اندازی گرایش مدیریت و حفاظت تنوع زیستی در دانشگاه های کشور هستیم.

گرایش ارزیابی و آمایش سرزمین

از جمله مشکلات مطرح در جامعه امروز ما موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی بی شماری می شود. موضوع قرار گرفتن سازه ها، صنایع و کارخانه ها در مکان هایی نامناسب است. خاک و همین طور محیط زیست هر کدام از مناطق کشور جهت برخی از مشاغل و صنایع مختلف نامناسب و مناسب به نظر می رسد. در امر آزمایش و آنالیز محیط و آمایش و ارزیابی سرزمین با بهره گیری از مسائل زیست محیطی، تجزیه و تحلیل فرآیندهای مختلف سعی در شناسایی بهترین اماکن جهت ساخت سازه ها شده است.

گرایش آلودگی های محیط زیست

در گرایش آلودگی های محیط زیست مسائل مرتبط با نحوه کنترل و مدیریت آن ها، آلودگی آب ها، آلودگی هوا و آلودگی های جامعه شهری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در میان فعالیت های دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش آلودگی های محیط زیست باید از فعالیت در حوزه کاهش آلودگی هوا، تدوین کردن استانداردهای آب، مدیریت بر پسماندهای شهری و طراحی تصفیه خانه ها یاد کرد.

ارشد رشته محیط زیست

هر یک از شما دوستان داوطلب می توانید با توجه به توانایی های فردی، دغدغه ها و علایق خود یکی از گرایش های ارشد محیط زیست را انتخاب نمایید و به تحصیل در آن مشغول شوید. قابل توجه شما دوستان گرامی که امکان ادامه تحصیل در رشته محیط زیست در خارج از ایران نیز برای شما دوستان فراهم است.

کارشناسی ارشد محیط زیست

دانشجویان مشغول به تحصیل در ارشد محیط زیست باید در طول دوران تحصیل دروسی همچون تصفیه آب، هیدرولوژی مهندسی پیشرفته، تصفیه فاضلاب، شناخت و مدیریت برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت کیفی منابع آب، هواشناسی و پردازش و بازیافت مواد زائد جامد را بگذرانند.
در این مقاله به تحلیل و بررسی ارشد محیط زیست پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد علوم و مهندسی محیط زیست بزنید.
اگر سوالی در زمینه ارشد محیط زیست ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *