رشته کارشناسی ارشد شیمی دارویی

ارشد شیمی دارویی





ارشد شیمی دارویی

انتخاب رشته در دوره کارشناسی با اشتباهات زیادی همراه است مگر آن که فرد شناخت کافی از خود و از آن چه می خواهد داشته باشد و مسیر آینده خود را در ذهن مشخص کرده باشد. اما معمولاً این گونه نیست و بعد از تحصیل در رشته انتخابی برخی متوجه می شوند که این رشته آن رشته ای که می خواسته اند نیست. برخی نیز متناسب با بازار کار تلاش می کنند تا در رشته ی دیگری ارشد بخوانند، یا در صورتی که رشته آن ها به مانند رشته ارشد شیمی دارویی در هر دو وزارت بهداشت و علوم ارائه می شود، آن که بازار کار بیشتر و اعتبار بیشتری دارد را انتخاب کنند.

اما به راستی اگر هدفمان ارشد شیمی دارویی است کدام وزارت را باید انتخاب کنیم؟ ارشد شیمی دارویی وزارت علوم یا بهداشت؟

کارشناسی ارشد شیمی دارویی

ارشد شیمی دارویی شاید شباهت بسیار زیادی به داروسازی داشته باشد اما تفاوت های بسیاری نیز دارد. شیمی دارویی برای اولین بار در سال 1335 در دانشگاه اصفهان به عنوان یک رشته ارائه شد و رفته رفته به شکل امروزی در مقاطع و دانشگاه های مختلف در آمد.

شیمی دارویی، شاخه ای از علوم دارویی و داروسازی است که در آن هدف شناخت اصول شیمی و زیست شناسی در جهت بهبود کیفیت دارویی است.

فارغ التحصیلان ارشد شیمی دارویی می تواند با شناخت اصول اصلی شیمی به طراحی و ساخت داروهای جدید کمک کنند و همچنین در جهت بهبود کیفیت داروها قدم بردارند و به صنعت دارویی کشور کمک کنند.

برخی از داوطلبان رشته ارشد شیمی دارویی با هدف تبدیل شدن به یک داروساز این رشته را انتخاب می کنند. قطعاً میان فردی که داروساز است و کسی که ارشد یا دکتری شیمی دارویی گرفته است تفاوت بسیاری است. به همین دلیل ابتدا متناسب با هدف خود تمام شرایط را بررسی کنید و پاسخ تمام سوالات خود را بیابید و با اطلاعات و دانش کافی قدم بردارید. اگر این گونه رفتار کنید و مسیر آینده خود را مشخص کنید، بعداً با مشکلات کمتری بخورد می کنید.

رشته ارشد شیمی دارویی

همان طور که گفتیم و احتمالاً می دانید، ارشد شیمی دارویی در مجموعه رشته های ارشد هر دو وزارت علوم و بهداشت قرار گرفته است. در وزارت علوم ارشد شیمی دارویی یکی از گرایش های زیر مجموعه شیمی است. که با کد ضریب 2 ارائه می شود. برای آن دروس امتحانی زیر در نظر گرفته شده است.

  • شیمی تجزیه
  • شیمی معدنی
  • شیمی فیزیک
  • شیمی آلی

اما در وزارت بهداشت ارشد شیمی دارویی یکی از رشته های مجموعه داروسازی است و تنها فارغ التحصیلان یا دانشجویان دارای مدرک کارشناسی داروسازی، شیمی، دبیری شیمی، شیمی محض و کاربردی، بیوشیمی و علوم آزمایشگاهی می توانند در آزمون این رشته شرکت کنند.

فارغ التحصیلان دکتری یا ارشد شیمی دارویی می توانند در زمینه های آموزشی، پژوهشی و خدماتی مشغول به کار شوند. زمینه آموزشی به مانند استاد دانشگاه یا عضو هیئت علمی، زمینه پژوهشی به مانند مشارکت در پروزه های تحقیقاتی در زمینه دارد و در زمینه خدماتی همکاری با شرکت های داروسازی را می تواند نام برد. پیشنهاد میکنیم ارشد داروسازی را نیز مطالعه کنید.

اگر قصد شرکت در آزمون ارشد شیمی دارویی دارید و نمی دانید که در کدام وزارت ( علوم یا بهداشت) شرکت کنید تا آینده و بازار کار بهتری داشته باشید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید و مشورت کنید. مشاوران آیدانیتو شما را برای رسیدن به هدفتان یاری خواهند کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *